واکسن کرونا و سردرگمی حکومت و انتقادات مردم

چالش‌ها و ابهام‌ها پیرامون تزریق واکسن در ایران همچنان ادامه دارد. به گفته‌ی بسیاری از تحلیل‌گران، ابهام در شرایط تزریق واکسن در کنار محدودیت‌هایی که در تولید و توزیع واکسن چه در داخل و چه در سطح بین‌المللی وجود دارد از جمله عواملی است که چالش‌ها پیرامون واکسن و نحوه‌ی تزریق آن را در ایران افزایش داده است.
گرچه بسیاری از ناظران و تحلیل‌گران در ایران، نسبت به تاخیر در تزریق واکسن گلایه‌های جدی دارند و بر این اعتقاد هستند که دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به تزریق زمان‌مند و سریع واکسن کوتاهی کرده است، اما واقعیت این است که به جز کشورهای غربی و برخی دیگر کشورها، در بسیاری از کشورهای جهان واکسیناسیون عمومی برای عموم مردم در سنین زیر 60 سال را آغاز نکرده‌اند.
عدم شفافیت دولت در چگونگی استفاده از واکسن‌هایی که وارد کشور کرده است و این موضوع که با وجود ورود واکسن ولو به میزان محدود به کشور، هنوز واکسیناسیون هیچ کدام از گروه‌های پرخطر در کشور انجام نشده است، به شائبه‌ها در این خصوص که دولت جمهوری اسلامی برنامه‌ی منسجمی برای واکسیناسیون عمومی کشو ندارد دامن زده است.
این در حالی است که منتقدان این انتقاد را مطرح کرده‌اند که جمهوری اسلامی به این دلیل واکسیناسیون عمومی مردم را آغاز نمی‌کند که تزریق واکسن را تا تولید واکسن داخلی به تعویق بیندازد. اما در همان حال بسیاری از اخبار حاکی از این است که گروه‌های محدودی هم که پیشنهاد دریافت واکسن را دریافت کرده‌اند، از تزریق واکسن خودداری کرده و تاکید دارند تا زمانی که نسبت به امنیت واکسن اطمینان حاصل نکنند واکسن تزریق نخواهند کرد.در همان حال تولید سه نوع واکسن در جمهوری اسلامی به صورت همزمان در حال انجام است.
در حالی که مردم در ایران همچنان در انتظار تزریق واکسن هستند احمد کریمی مدیر پروژه واکس فخرا یکی از واکسن‌‎های ایرانی گفته است تا پایان خرداد ماه سال جاری این واکسن در کشور به تولید انبوه خواهد رسید. به گفته‌ی کریمی ۱۵ داوطلب واکسن فخرا را دریافت کردند و ۲۰ داوطلب مورد غربالگری قرار گرفته‌اند و به محض اعلام نتایج غربالگری، تزریق واکسن به این افراد هم انجام خواهد شد. به گفته‌ی وی فاز دوم تزریق نیازمند دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو است که پس از تایید این سازمان اقدامات و سازوکارهای تزریق مرحله دوم هم آغاز خواهد شد.
این در حالی است که مقام‌های رسمی در وزارت بهداشت از تزریق واکسن در کشور و روند آن ابراز نارضایتی کرده‌اند و با اشاره به کندبودن روند واکسیناسیون کرونا در کشور، بر ضرورت سرعت گرفتن آن تاکید دارند. به گفته‌ی حسین کرمانپور مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، باید از هر طریقی که امکان‌پذیر است واکسن کرونا وارد شود و به واکسیناسیون سرعت داده شود. به گفته‌ی وی، چند صدهزار واکسن وارد شده در مقابل جمعیت میلیونی ایران میزان قابل توجهی نیست.
کرمانپور همچنین گفته است وزارت بهداشت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید دست به دست هم بدهند تا هر چه سریعتر واکسن وارد کشور و تزریق شود . به گفته‌ی وی مردم بعد از یکسال تحمل محدودیت خسته شده‌اند و می‌خواهند کنار هم باشند و باید تلاش شود که کمبود واکسن برطرف شود.
گرچه تاخیر جمهوری اسلامی در خصوص تزریق واکسن غیرقابل انکار است و وزارت بهداشت علیرغم وعده‌های سال گذشته حتی به بخش کوچکی از وعده‌های خود در خصوص تزریق واکسن به مردم و گروه‌های پرخطر نیز عمل نکرده است، اما مردم در خصوص عدم دریافت واکسن به گونه‌ای رفتار می‌کنند که این تصور را ایجاد می‌کند که دیگر کشورهای جهان واکسیناسیون عمومی مردم را به اتمام رسانده‌اند.
این انتقادها در خصوص تاخیر در تزریق واکسن در ایران در حالی مطرح می‌‌شود که کشورهایی که از نظر شرایط بهداشتی .و اقتصادی موقعیت بسیار بالاتری از ایران دارند، با وجود امکانات بهتر اقتصادی و همچنین دسترسی به بازارهای دارویی جهان هنوز نتوانسته‌اند واکسن مورد نیاز خود را تهیه کنند.