امکان تعطیلی نیروگاه هسته‌ای بوشهرعلیرغم هزینه‌های فراوان

نیروگاه هسته ای ربوشهر که پروژه تداوم ان و نیز مسئله غنی سازی تاکنون صدها میلیارد دلارخسارت ناشی از تحریم برجا گذاشته در استانه تعطیلی قرار گرفته است و بار دیگر این سوال را ایجاد کرده است که با چه هزینه ای این را ه ادامه خواهد یافت محمود جعفری، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی میگوید که بر اساس روابط حاکم بر ارتباطات بین‌المللی کشور و مشکلات ناشی از انتقال ارز و تحریم‌های بانکی با مشکلاتی در زمینه تامین و انتقال ارز برای تامین برخی ملزومات واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر مواجه هستیم و چنانچه راهکاری برای حل آنها پیدا نشود، تولید برق این واحد در سال‌ جاری با مشکلات جدی مواجه شده و متأسفانه بیم آن می‌رود که فعالیت آن متوقف شود. وی افزود مشکلات اصلی ما در سال‌های اخیر، تغییرات نرخ ارز و مشکلات مربوط به تحریم‌های بانکی بوده که سبب شده تأمین هزینه‌های بهره‌برداری، نگهداری، خرید قطعات یدکی و سوخت سالانه واحد یکم از جمله، انتقال مبالغ ارزی به شرکت‌های طرف قرارداد در کشور روسیه با مشکلات مواجه شود. وی افزود با وجود مکاتبات متعدد انجام شده و دستورات مساعد صادر شده توسط ریاست محترم جمهوری و معاون اول محترم رئیس‌جمهور، نتیجه مشخصی تا کنون از پیگیری‌های انجام‌ شده برای برون‌رفت از این وضعیت و انتقال ارز، حاصل نشده است.
وی در مورد تاریخچه نیروگاه گفت واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر از سال ۱۳۹۰ تولید برق را شروع کرده و در مهر ماه ۱۳۹۲ با تحویل کامل آن از طرف شرکت روس اتم به شرکت ایرانی توسط نیروهای ایرانی مورد بهره برداری قرار گرفته و وارد مرحله تولید تجاری برق شده است. از سال ۹۲ تا کنون واحد یکم با ظرفیت کامل خود یعنی ۱۰۰۰ مگاوات برق تولید کرده و تحویل شبکه برق سراسری داده است. در سال ۱۳۹۹، این واحد نیروگاهی بیش از پنج و نیم میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده و تحویل شبکه سراسری برق داده است. چنانچه ارزش این برق تولیدی را بر اساس حداقل های شاخص های بین المللی محاسبه نماییم چیزی معادل چهار میلیارد دلار برآورد خواهد شد.وی افزود: در مجموع در سال‌های فعالیت واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر – تا پایان سال ۱۳۹۹- صرفه‌جویی کل در مصرف سوخت‌های فسیلی بیش از ۷۵ میلیون بشکه معادل نفت خام بوده است. این به آن معنی است که اگر واحد یکم نبود کشور باید این میزان سوخت فسیلی (گاز یا مایع) را برای تولید برق استفاده می‌کرد. در صورت محاسبه ارزش نفت یا گاز مورد نیاز برای تولید این میزان برق معادل هر بشکه متوسط شصت دلار ارزش این صرفه جویی بیش از چهار و نیم میلیار دلار خواهد بود وی گفت وابستگی ۹۴ درصدی سبد انرژی به سوخت‌های فسیلی، تهدیدی علیه امنیت انرژی کشور است وی گفت واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر با استقلال مناسبی نسبت به تولید برق اقدام می‌کند. آمارها نشان می‌دهد که در پنج سال گذشته واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر به تنهایی توانسته حدود ۲ تا ۲.۴ درصد از برق مورد نیاز کشور را تأمین کند.
کل صرفه جویی این پروژه تاکنون چهار میلیارد دلاربوده است ولی باید دید چه خسارتهاای برای ایران به بار آورده است .و حجم خسارتها در برابر صرفه جویی صدها برابراست که رهبر ایران مسئولییت ان را به عهده دارد