تداوم زندان کارشناسان محیط زیستی

در حالی که بیش از سه سال از زندانی شدن کارشناسان محیط زیستی می‌گذرد و وضعیت این نیروهای محیط زیستی همچنان در ابهام است و سرنوشت آنها نیز همچنان نا مشخص است و معلوم نیست چه احکامی در انتظار آنهاست، چند نفر از این افراد به عنوان اولین مرخصی خود طی سه سال گذشته برای اولین بار به مرخصی آمدند. این در حالی است که این افراد با حکم جاسوسی در این سال‌ها بارها با خطر اعدام هم مواجه بوده‌اند.
دولت حسن روحانی از ابتدای دستگیری ادعا کرده است این افراد جاسوس نیستند و از رئیس سازمان محیط زیست تاوزیر اطلاعات ومعاون حقوقی رئیس جمهور بارها بر غیرجاسوس بودن این افراد تاکید کرده اند اما دولت روحانی سه ماه دیگر به پایان می‌رسد، در حالی که نه تنها این افراد همچنان در زندان هستند بلکه خود این افراد و خانواده‌های این افراد حتی هنوز از حکم قطعی آنها بی‌خبر هستند.
وضعیت این افراد گرچه در ابهام است اما به گفته برخی از فعالان محیط زیستی ابعاد پرونده نیز چندان روشن نیست. به گفته‌ی بسیاری از دلمشغولان محیط زیست و فعالان محیط زیست، این افراد تنها متخصص محیط زیست و کارشناس محیط زیست هستند و گرچه بحث‌هایی در خصوص ورود آنها به ممنوعه سپاه مطرح شده است، اما این افراد هیچگاه فعال محیط زیستی به معنای متعارف کلمه نبوده‌اند و تنها به عنوان افراد متخصص محیط زیست در ایران فعالیت کرده اند.
به گفته برخی فعالان همین نکته بر ابهام وضعیت اضافه می کند و چندان روشن نیست که این افراد با وجود ی که جزو فعالان محیط زیست نیستند چرا مدت هاست در زندان هستند
در برخی محافل مجازی بحث هایی در خصوص ارتباط مالی طاهباز مسئول تیم با معصومه ابتکار رئیس سابق سازمان محیط زیست مطرح شده است و برخی شائبه‌ی جناحی بودن این دستگیری ها را دامن میزند مضافا براینکه دوتابعییتی بودن طاهباز و نیز داشتن اموال از جمله عتیقه میتواند دلیلی برای نگاهداری بیش از حد در زندان وی باشد . به او مرخصی داده نشده است . گرچه محیط زیست در ایران در سال‌های اخیر به یک موضوع امنیتی تبدیل شده است، اما نکته ی قابل توجه درباره این افراد این است که این افراد هیچ کدام از فعالیت های خود متعرض فضای امنیتی فعالیت محیط زیستی در ایران نشده اند و گرفتن چنین احکام سنگینی دریافت نکرده اند که همین موضوع بر ابهام این پرونده و دلیل زندانی شدن آنها می افزاید.