احتمال پیشنهاد دولت بایدن به ایران برای کاهش تحریم‌ها و رد آن از سوی ایران

به گزارش رویترز، نشریه معتبر پولیتیکو در امریکا به نقل از دو منبع مسئول در ایالات متحده اعلام کردند که دولت بایدن قصد دارد پیشنهاد جدیدی را برای شروع مذاکرات ارائه دهد. در این پیشنهاد از ایران خواسته شده است برخی از فعالیتهای هسته ای خود مانند کار بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته و غنی سازی اورانیوم تا خلوص بیست درصدی را در ازای کاهش تحریم های اقتصادی ایالات متحده متوقف کند.این گزارش را میافزاید آمریکایی ها روی این پیشنها کار می کنند و هنوز هیچ چیز قطعی نیست.داریل کیمبال ، مدیر اجرایی انجمن کنترل تسلیحات ، سازمانی که مذاکرات هسته ای مربوط به ایران را از نزدیک پیگیری کرده است ، گفت یکی از دلایل احساس فوریت در میان برخی از مقامات آمریکایی و همچنین کسانی که خارج از دولت آمریکا هستند این است که ایران انتخابات ریاست جمهوری را در ماه ژوئن برگزار می کند ، فصل مبارزات انتخاباتی در ماه مه آغاز می شود و سیاست های پیرامون توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ در ایران بسیار حساس است.
یک مقام رسمی امریکا گفته ما آماده هستیم ما آماده بازگشت متقابل به توافق برجام هستیم. ما با شرکای بین المللی درباره بهترین راه برای رسیدن به این هدف صحبت می کنیم.
مقامات ایرانی در واکنش این پیشنهاد را رد کرده اند و گفته اند باید کل تحریمها برداشته شود تا این فعالیتهای ایران متوقف شود .