مذاکرات آمریکا و اروپا در مورد ایران، اعلام آمادگی بازگشت آمریکا به برجام و ابراز نگرانی از اقدامات ایران

به گزارش رویترز آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا وجوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای اعلام کردند که برجام با وجود برخی مشکلات موجود، همچنان یکی از دستاوردهای اصلی دیپلماسی چندجانبه محسوب می‌شود. در این جلسه که قرار بود ایران نیز حضور یابد اما با مخالفت آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی چنین امکانی فراهم نشد . امریکا از امکان باز گشت به برجام گفت اما گفت این بازگشت همراه با شرایط دیگر برای مذاکره در مورد فعالیت موشکی و نیز منطقه ای ایران خواهد بود امری که با مخالفت ایران روبرو شده است و ان را ادامه سیاست ترامپ نامیده است .
در این بیانیه آمده است که آمریکا مجددا اعلام کرد که آمریکا برای تعامل در زمینه دیپلماسی معنادار به منظور بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام، آمادگی دارد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از چشم‌انداز بازگشت آمریکا به برجام استقبال کرد.
در ادامه آمده که دو طرف همچنین از تلاش‌های دیپلماتیک و تماس‌های نماینده عالی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده برجام با طرف‌های مرتبط برای اطمینان از اجرای کامل این توافق و رفع تحریم‌ها حمایت کردندهمچنین آمریکا برای تعامل در زمینه مذاکرات نتیجه‌محور اعلام آمادگی کرده است.
همچنین بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه آمریکا گفت که واشنگتن آماده بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام است.بورل خاطر نشان کرد که در گفت‌وگو با آنتونی بلینکن از اقدام‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران به طور کامل حمایت شد.
وی افزود که از اعلام مجدد وزیر امور خارجه آمریکا برای تعامل در چارچوب بازگشت واشنگتن به برجام استقبال می‌کند و دو طرف در این رابطه با هم کار خواهند کرد
بلینکن نیز در این جلسه از اهداف مشترک دو طرف در خصوص برجام و آنچه او جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌داند، سخن گفت و افزود واشنگتن آماده دیپلماسی است اما ایران تاکنون این مسیر را انتخاب نکرده است. از این رو، توپ به طور واقعی در زمین آنها است.او بازگشت به برجام و اغاز مذاکره را راهی برای حل جامع اختلافات با ایران نامید. موضع دولت بایدن بخاطر مشکلات داخلی با کنگره و مخالفت جمهوریخواهان با اعطا هر گونه امتیازی به ایران برای بازگشت به مذاکرات در مورد بازگشت بی قید و شرط به برجام تغییر کرده است و خامنه ای هم برای اینکه دولت روحانی از رفع تحریمها سودی نبرد فعلا امکان هرگونه مذاکره را به تاخیر انداخته است . در
در این میان مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به موضع وزیر خارجه آمریکا گفت تحریم‌های ظالمانه بر مردم ایران، آمریکا را به جایی نمی‌رساند.وی افزود آمریکا ادعا می‌کند که توپ در زمین ایران است اما دو ماه پس از دولت جدید، آمریکا همچنان ناقض برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت است.
وی گفت دولت بایدن اعتراف کرد که سیاست فشار حداکثری ترامپ شکست خورده است، با این حال، هنوز این سیاست در حال اجرااست . بنظر میرسد روند دیپلماسی اعاده برجام در حال قفل شدن است و اروپا برای جلوگیری از وقوع یک جنگ سعی میکند دو طرف را به هم نزدیک کند امری که در دو ماه گذشته به جایی نرسیده است .