مخالفت و هشدار چین به ائتلاف کشورهای غربی

به گزارش رویترز هوا چون یینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه تاکید کرد که چین کشوری صادق و آزاد است و به توسعه روابط دوستانه و همکاری با تمام کشورهای دنیا بر اساس پنج اصل هم‌زیستی مسالمت آمیز متعهد است.وی گفت به نقشه جهانی نگاهی بیندازید تا بدانید که چین در سراسر جهان دوستانی دارد.
وی افزود سازمان ملل بیش از 190 کشور عضو دارد و با این اوصاف، چندین متحد مثل ائتلاف پنج چشم نمی توانند نماینده جامعه بین الملل باشند.چنین اظهاراتی از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه چین بعد از آن مطرح شد که استرالیا و نیوزیلند از اقدام مشترک آمریکا، کانادا،‌ انگلیس و اتحادیه اروپا در وضع تحریم علیه شخصیت ها و نهادهای چینی به بهانه موضوعات مرتبط با حقوق بشر در شین جیانگ استقبال کردند.
هوا تاکید کرد که آمریکا و سایر کشورهای عضو ائتلاف پنج چشم در اقدامی هماهنگ و به گونه ای وارد عمل شدند که درست مثل این است که آنها در آستانه شروع یک جنگ گروهی قرار دارند؛ این دیپلمات چینی افزود که اقدامات این کشورها یادآور اقدامات ائتلاف هشت کشور (یک ائتلاف نظامی چند ملیتی شامل کشورهای آلمان، ژاپن، روسیه، انگلیس، فرانسه، آمریکا، ایتالیا و اتریش-مجارستان که در سال 1900 به چین شمالی حمله کردند) است.
سخنگوی وزارت خارجه چین گفت این کشورها صراحتا زمان را اشتباه گرفته اند؛ آنها وارد دهه دوم قرن بیست و یکم شده اند اما درک آنها از چین همچنان در اواخر قرن نوزدهم گیر کرده است. به روشنی مشخص است که این کشورها شناختی از چین و جهان ندارند. چین امروز دیگر چین 120 سال قبل نیست