رویارویی چین و آمریکا در مذاکرات دوجانبه

به گزارش رویترز ، یانگ جیچی، دیپلمات بلندپایه و وانگ یی، وزیر خارجه چین برای دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در آلاسکا به سر می‌برند. این نخستین گفتگوی حضوری مقامات بلندپایه دولت بایدن با مقامات چینی است. بلینکن طی این مذاکرات در مقابل وزیر خارجه چین به توصیف نگرانی‌های واشنگتن پیرامون اقدامات چین در سین‌کیانگ، هنگ‌کنگ و تایوان و همچنین حملات سایبری به آمریکا پرداخت.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه چین نظم فعلی جهان را تهدید می‌کند، واز تعبیر نظم قانون محور جهانی و تهدید آن از سوی چین سخن گفت و گفت که این کشور می‌تواند یک عامل خطرزا در این راستا محسوب شود.
همچنین یانگ جیچی، دیپلمات ارشد چین نیز طی این مذاکرات با تاکید بر اینکه پکن قویا با مداخله آمریکا در امور داخلی چین مخالف است، گفته بود: در حقیقت آمریکا از قدرت نظامی و برتری مالی خود بمنظور تحت فشار قرار دادن کشور‌های دیگر استفاده می‌کند.
هیئت چینی در مصاحبه با تلویزیون این کشور اعلام کرد مقامات آمریکایی رفتار مهمان نوازانه ای نداشتند و اصول دیپلماتیک را نقض کردند.انها سیاست سیاست‌های داخلی و خارجی چین را هدف اتهامات و حملات غیرمنطقی قرار داد و تحریک به مشاجره کرد. این راه رفتار با مهمان نیست و ناقض اصول دیپلماتیک است.
چین معتقد است اعتراضات امریکا محلی از اعراب ندارد و خود حقوق بشر در آمریکا در سطح پایینی قرار دارد . دولت بایدن میخواهد بجای اعمال سیاست جنگ سرد ، سیاست رقابت حداکثری را دنبال کند . سیاستی که میتواندتنش کمتری را به دنبال داشته باشد