چالش‌های درون ساختار قدرت و نامزدهای جدید در فضای انتخابات ریاست جمهوری

چالش‌های درون ساختار قدرت و نامزدهای جدید در فضای انتخابات ریاست جمهوری
در حالی که موضوع شرکت در انتخابات و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری در ۱۴۰۰،‌مهم‌ترین چالش پیش روی سیاسی در کشور قلمداد می‌شود و مساله‌ی حضور یا عدم حضور سپاه در انتخابات یکی از مهم‌ترین چالش های انتخاباتی بین دو گروه سیاسی در کشور است، سردار سعید محمد با اعلام استعفا از فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا رسما از حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و برای حضور در صحنه‌ی انتخابات اعلام آمادگی کرد.
گرچه حضور نظامی‌ها در انتخابات با اعلام آمادگی دهقان برای حضور در انتخابات وارد مرحله‌ای جدی شده بود، اما به نظر می رسد که اعلام کاندیداتوری سعید محمد انتخابات را وارد عرصه‌ی چالشی جدیدی کرده است. سعید محمد در پیام انتخاباتی خود در خصوص اعلام رسمی کاندیداتوری ریاست جمهوری ضمن اعلام این خبر گفته است با توجه به اینکه حضور وی در فضای انتخاباتی ممکن است شائبه‌هایی متوجه نهاد سپاه کند، در راستای صیانت از سپاه و قرارگاه خاتم‌الانبیاء، از سمت خود استعفا می‌دهد.
به گفته‌ی برخی تحلیل‌گران، سعید محمد که رزومه‌ی سیاسی چندان پرباری ندارد و اکنون در فضای سیاسی و عمومی کشور ناشناخته بوده است، به گفته‌ی برخی ناظران می‌تواند بر خلاف پیش‌بینی‌های موازنه‌ی سیاسی انتخابات را به نفع خود تغیر دهد و در عین حال فضای سیاسی جدیدی را در فضای انتخاباتی ایجاد کند و ضمن اینکه به دو قطبی شدن فضای انتخاباتی که یکی از عوامل افزایش مشارکت در انتخابات است دامن می‌زند، در عین حال برخی گزینه‌های پیشین ریاست جمهوری را نیز به حاشیه براند و وی را به عنوان یک کاندیدای جدی وارد عرصه انتخاباتی کند.
برخی ناظران اعتقاد دارند گرچه سپاه در بین مردم از جایگاه سیاسی مناسبی برخوردار نیست، اما خاتم‌الانبیا به علت پروژه‌های عمرانی گسترده‌ای که در این سال‌ها داشته است و نفوذ گسترده در تمامی بخش‌های عمرانی و اقتصادی، یک رقیب جدی برای فعالان سیاسی است که نه از پشتوانه‌ی اقتصادی و نه پشتوانه‌ی لجستیک خاتم‌الانبیا برخوردار نیست.
به نظر می‌رسد خاتم‌الانبیا که در سال‌های اخیر حتی به عنوان یک رقیب جدی حاکمیت نیز مطرح بوده است، ‌مهم‌ترین رقیبی است که می‌تواند هم انتخابات و هم کاندیداهای قبلی را وارد یک عرصه جدید انتخاباتی و تحلیلی کند و فضای جدیدی را در عرصه‌ی انتخاباتی رقم بزند.
به گفته‌ی برخی تحلیل‌گران با حضور سعید محمد از قرارگاه، نه تنها دیگر کاندیداها با سابقه‌ی نطامی‌گری، همچون قالیباف و رضایی دیگر امکان ابراز وجود انتخاباتی هم نخواهند داشت، بلکه حتی حضور کسانی مانند دهقان هم که پیش از این به عنوان یک کاندیدای جدی از سپاه مطرح بود، با چالشی جدی مواجه شده است. هر چند برخی معتقدند علیرغم حضور این تعداد کاندیدای نظامی ولی رهبر جمهوری اسلامی چندان تمایلی به کاندیدای نظامی ندارد چون با توجه به داشتن شبکه های ارتباطاتی میتوانند قدرت بزرگتری شوند که برای حکومت مشکل ساز شود .