انتقاد جهانگیری از اغراق گویی های برخی اعضای حکومتی غیر دولتی در فروش نفت

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور ‌در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت هدف مهمی که برای سیاست های اقتصاد مقاومتی ترسیم شده این است که اقتصاد کشور در مقابل تکانه های بیرونی وارد می شود از هم نپاشد.وی کاهش قیمت و صادرات در سال 93 و همچنین تحریم ها و جنگ اقتصادی آمریکا در سه سال گذشته را بعنوان دو نمونه از تکانه های اقتصادی نشان داد و تصریح کرد دوره جدید تحریم ها بسیار استثنایی و جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران و دلیل تمام نشدن آن هنوز برای مردم کامل توضیح داده نشده است. وی گفت اقتصاد مقاومتی موجب افزایش تولید، کاهش وابستگی به نفت، مقاومت در برابر تکانه های خارجی و دستاوردهای بسیاری شده است. معاون اول رییس جمهور سپس به اغراق گویی نهادهای حکومتی از جمله سپاه پاسداران اشاره کرده و سعی کرد شرایط دشوار کشوررا ترسیم کند و گفت با قاطعیت می گویم هیچ کشوری از دوستان شفیق و نزدیک ایران و دیگران به طور رسمی از ما نفت خریداری نکرده اند، وی گفت در جلسه ای در حضور رهبر انقلاب یکی از آقایان مدعی شده بود که فردی را می شناسد که می تواند روزانه دو میلیون بشکه نفت بفروشد. رییس جمهور در آن جلسه گفتند این فرد را به ما معرفی کنید ما حاضریم او را به سمت وزیر نفت بگذاریم اما همه فقط مدعی بودند و نتوانستند حتی یک بشکه نفت بفروشند.وی افزود ما با یافتن راهکارهایی توانستیم نفت را با ده ها خطر و ریسک به فروش رسانده و پول آن را به کشور بازگردانیم. با قاطعیت می گویم که تا آنجا که من مطلع هستم یک دلار از پول نفت در این میان تلف نشد و نه تنها فردی مثل بابک زنجانی که افرادی بسیار کوچکتر از او نیز به وجود نیامدند. جهنگیری گفت اگر آمریکا تحریم های ضد انسانی و ضد حقوق بین المللی علیه مردم ایران را بردارد و از این مسیر غلط بازگردد قطعا جمهوری اسلامی ایران نیز به تعهدات برجامی خود باز می گردد.
وی با تاکید بر اینکه در این جنگ اقتصادی نمی توانستیم مطالب را باز کنیم چرا که دشمن در صدد بود با استفاده از این موضوع و نقطه ضعف برای اعمال فشار خود علیه جمهوری اسلامی ایران بهره برداری کند، گفت بارها از ما خواسته شده که شفاف مطالب را مطرح کنیم که چه اتفاقاتی در این دوره تحریمی بر سر کشور و مردم ایران آمد.
هنگامی که ترامپ از برجام خارج شد فکر می کرد اقتصاد ایران نمی تواند در برابر همان شوک اول مقاومت کند اما سیاست های ارزی که در سال 97 تدوین شد در کنار مجموعه سیاست های دیگری نظیر راه اندازی سامانه نیما و گروه بندی کالاها برای مواجهه مناسب با تقاضای ارز باعث شد که ما از آن مرحله به خوبی عبور کنیم.
جهانگیری تامین مالی در دوران تحریم را نیز موضوعی مهم توصیف کرد و گفت: یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی کاسته شدن اتکا بودجه کشور به نفت بود، این تصمیم راهبردی در شرایطی اتخاذ شد که 30 درصد بودجه کشور به نفت متکی بود و رییس جمهور نادان به حقوق بشر و نژاد پرست آمریکایی ها پا روی خطوط لوله برای قطع شدن صادرات نفت گذاشت.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور و دنیا گفت: اولویت اول بین سلامت و اقتصاد با سلامت مردم است و دولت با انجام اقدامات و تلاش های گسترده در حال واردات واکسن خارجی از سایر کشور ها و در روزهای آینده جریان واردات این واکسن گسترش می یابد.
واقعییت این است که قرار گرفتن ایران در این موقعییت دشوار اقتصادی بخاطر اتخاذ سیاستهای غلط در مورد جریان هسته ای است و اغراق گویی نیز جزو سیاستهای کاسبان تحریم است . تاکید جهانگیری در مورد اولویت حکومت بر ای سلامت مردم هم مخالف نظراتی است که رهبر جمهوری اسلامی مطرح کرده و با نفی ورود واکسن امریکایی و بریتانیایی اختلال جدی در امر سلامت جامعه ایجاد کرد و نشان داد سلامت مردم از هیچ اولویتی برخوردار نیست