دولت روحانی، اهمییت اراده بازگشت به برجام بیش از مذاکره و مزیتهای ایران برای سازمان اکو

حسن روحانی روز پنج شنبه در نشست سازمان همکاری اقتصادی اکو که به صورت مجازی برگزار شد، تاکید کرد امربکا تنها پس از لغو تمامی تحریم ها و با وجود اقدامات عملی می تواند به برجام برگردد. وی امریکا را ناقض برجام معرفی کرد و گفت این وظیفه‌ی دولت نقض کننده است که به تعهدات قبلی خود برگردد.
حسن روحانی همچنین نسبت به ایجاد زیرساخت ها بانکی و گمرکی و همچنین عملیاتی کردن موافقت‌نامه تجاری اکو و فراهم کردن زیرساخت‌های مالی بانکی و گمرکی اکو اعلام آمادگی کرد و گفت جمهوری اسلامی ایران با موقعیت کم‌نظیر خود در حوزه ی ترانزیت کالا آمادگی دارد امکانات و ظرفیت‌های شبکه حمل و نقلی خود و زیرساخت‌های موجود در مناطق مجاور آب‌های آزاد و خلیج فارس و دریای عمان را به عنوان پل ارتباطی با آب‌های بین‌المللی در اختیار اعضای اکو قرار دهد.
ابراز آمادگی ایران برای فراهم کردن زیرساخت‌های بیمه‌ای و بانکی برای توسعه تجارت بین‌المللی اکو در حالی صورت می پذیرد که جمهوری اسلامی به علت چالش‌های بین‌المللی خود، خود نیز امکان بهره‌برداری ازاین امکانات را ندارد و همواره با چالش برخورداری از زیرساخت های بانکی و تجاری در سطح بین‌المللی مواجه است و هراز گاهی تقریبا هیچ ارتباطی با جان اقتصادی بیرون ندارد که بخواهد آن را به اشتراک نیز بگذارد .
در عین حال، جمهوری اسلامی با وجود در اختیار داشتن ظرفیت کم‌نظیر ترانزیتی به خاطر تعصبات سیاسی و مذهبی خود تقریب هیچ استفاده‌ای از این موضوعیت ترانزیتی نمی کند و کشور ها منطقه تقریبا تمامی جایگزین ایران در استفاده از جایگاه کم‌نظیر ترانزیتی در این منطقه شده‌اند.
رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش به جنگ تمام عیار اقتصادی امریکا علیه ایران اشاره کرد و با بیان این موضوع که این جنگ خسارت‌های اقتصادی جبران‌ناپذیری به ایران وارد کرده است،‌ اظهار داشت ایالات متحده آمریکا موظف است با لغو همه تحریم‌ها و اتخاذ تدابیر عملی به برجام باز گردد.
وی افزود در صورت عمل امریکا به بازگشت به تعهدات،‌جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام آمریکا را قطعا با اقدام پاسخ خواهد داد. روحانی خاطرنشان کرد راه بازگشت آمریکا به برجام روشن است و اگر اراده‌ای وجود داشته باشد نیاز به هیچ مذاکره‌ای ندارد.
برخی گزارش‌ها حاکی از گفتگوهای غیررسمی بین ایران و امریکا برای انجام گام به گام توافق بین ایران و امریکا و غلبه بر چالش چه کسی اولین گام را بردارد. به نظر می‌رسد که اقدام کشورهای اروپایی در پس گرفتن قطعنامه‌ای که قرار بود روز پنج شنبه در شورای حکام به رای گذاشته شود، اولین اقدام در این راستاست که نشان می دهد ایران و کشورهای اروپایی و امریکا در حال دستیابی به توافق‌های اولیه هستند.