امیدواری اصلاح طلبان به انتخابات و صندوق رای

در حالی که تمام شواهد حاکی از این است که مردم و عامه‌ی جامعه تمایلی برای شرکت در انتخابات ندارند و به نظر میرسد که انتخابات ریاست جمهوری 1400با حداقل مشارکت مردمی برگزار خواهد شد، اما اصلاح‌طلبان همچنان به بدنه رای خاکستری جامعه و بسیج این افراد در آخرین ماه‌های مانده به انتخابات امیدوارند در حالی که در چند سال اخیر هیچ اقدام عملی برای جلب مشارکت عامه‌ی مردم و همچنین جلب نظر مثبت مردم نسبت به اصلاح طلبان و عملکرد سیاسی آنها انجام نداده‌اند، همچنان امیدوارند که اصلاح‌طلبان بتوانند با چند سخنرانی تبلیغاتی رای خاکستری بدنه جامعه را که معمولا برای اصلاح‌طلبان تعیین‌کننده‌ است به خود جلب کنند.
سلامتی دبیرکل جبهه مجاهدین انقلاب اسلامی با بیان این موضوع که موفقیت اصلاح طلبان در گرو مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است، گفته است اگر مردم در انتخابات حضور حداکثری نداشته باشند، این عدم مشارکت مردم موجب شکست قطعی اصلاح‌طلبان خواهد شد.
وی در این راستا به نقش با اهمیت احزاب در دفاع از مطالبات و منافع اقشار مختلف جامعه که نمایندگی آنها را برعهده گرفته‌اند، و همچنین تلاش برای ایجاد شرایط مناسب برای پی‌گیری این مطالبات و منافع را مهم‌ترین راه برای برداشتن گام‌های مثبت برای جلب مشارکت مردمی عنوان کرده است.
به گفته‌ی برخی تحلیل‌گران، مهم‌ترین مشکل احزاب در ایران و به ویژه احزاب وابسته به اصلاح‌طلبان دقیقا همین نکته است که این احزاب پیوندی با بدنه واقعی جامعه ندارند و در واقع خودشان خود را نماینده‌ی ملت می‌دانند، در حالی که هیچ پیوند ارگانیکی بین این احزاب و جامعه وجود ندارد و هربار هم که این احزاب توانسته‌اند مشارکت مردم در انتخابات را بالا ببرند، نه ناشی از اتصال ارگانیک احزاب و عامه‌ی مردم، بلکه ناشی از بهره‌برداری از شخصیت کاریزماتیک یکی از اعضای کلیدی خود و یا استفاده از فضای دوقطبی ایجاد شده در جامعه بوده است که توانسته‌اند آرا را به خود جلب کنند.
فقدان پیوند ارگانیک بین احزاب اصلاح‌طلب و بدنه جامعه، مهم‌ترین انتقادی است که چه از طرف حامیان آنها و چه از طرف منتقدان آنها به عنوان مهم‌ترین چالش سیاسی این احزاب مطرح است و در تمام این سال‌ها احزاب اصلاح‌طلب تقریبا هیچ اقدامی هم برای مرتفع کردن آن نکرده‌اند.
محمد سلامتی همچنین با تاکید بر اینکه جبهه اصلاحات هیچ گاه نباید تماشاچی باشد، گفته است اصلاح‌طلبان باید توجه داشته باشند که مردم به سخنگویان فعال بیشتر از سخنگویان منفعل اعتماد دارند.
سلامتی همچنین در واکنش به نامه‌ی خاتمی به خامنه‌ای ابراز امیدواری کرده است که این نامه شاید بتواند در وضعیت اصلاح طلبان تاثیری بگذارد.
به گفته ی ناظران این اقدام محمد خاتمی برعکس تصور اصلاح‌طلبان از جمله اقداماتی است که گرچه با هدف فراهم ساختن امکان حضور اصلاح‌طلبان در کاندیداتوری صورت گرفته است اما برای جلب نظر عامه مردم و حتی حامیان سرخورده‌ی اصلاح‌طلبان برای جلب رای یک نمره منفی تلقی می‌شود و تلاش اصلاح ط‌لبان برای متصل نگه داشتن خود با بدنه رسمی حاکمیت و حتی تن دادن به انفعالی که نظام حاکم بر آنها تحمیل می‌کند، مهم‌ترین انتقادی هم هست که به اصلاح‌طلبان وارد می‌شود.