چرخش موضع فرمانده سنتکام در مورد ایران و فرصتهای جدید مذاکراتی

به گزارش رویترز ،ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی امریکا موسوم به سنتکام، که در ماههای قبل سیاست بازدارندگی و هشدار نسبت به جمهوری اسلامی را دنبال میکرد در نخستین اظهارنظر مطبوعاتی خود بعد از زمان روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، مقطع زمانی کنونی را دوره زمانی فرصت‌ها‌ در روابط میان ایران و ایالات متحده دانست.
وی گفت که در ماه‌های منتهی به مراسم تحلیف جو بایدن برخی تهدید‌های افزایش‌یافته از سوی ایران دیده شد؛ ولی ایالات متحده توانست بازدارندگی را به قوت خود باقی نگه دارد.فرمانده سنتکام گفت هدف ما این بود که از وقوع یک جنگ جلوگیری کنیم و افزود حالا دولت جدیدی سر کار آمده است که برنامه دارد سیاست ایالات متحده را بازبینی کند
ارتشبد مکنزی قرار است به زودی راهی اسرائیل شود. اسرائیل به تازگی از حوزه فرماندهی نیروهای آمریکایی در اروپا خارج شده و به حوزه فعالیت دفاعی سنتکام اضافه شده است.
این در حالی است که یک مقام مسئول در واشنگتن به اسکای نیوز گفته که دولت جو بایدن به زودی و از طریق میانجی گران اروپایی جهت ازسرگیری گفتگوی مستقیم با تهران، طرحی را آغاز خواهد کرد.
وی افزود که رویکرد جدیدی وجود دارد که به دنبال تاکید بر استراتژی بازدارندگی آمریکا در منطقه و ایجاد راه حلی برای درگیری با تهران است.و این اقدامات همراه با تماس هایی با متحدان آمریکا در منطقه بویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل خواهد بود.
همین مقام مسئول یادآور شد که سفر ژنرال کنت مک کنزی به خاورمیانه در همین چارچوب قرار می گیرد.
این تحولات یک روز پس از تماس تلفنی بایدن با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود صورت می گیرد که درباره پرونده هسته ای ایران گفتگو کردند. بنظر میرسد علیرغم تکذیبها دوکشور ایران و امریکا مقدمات نزدیک شدن به یکدیگر را فراهم میکنند . تغییر لحن ژنرال مک کنزی که همیشه در دوره ترامپ تهدید آمیز صحبت میکرد نیز از همین زاویه باید تحلیل کرد .