هشدارهای رییس جمهور چین نسبت به نظم جدید جهانی

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در سخنرانی خود در نشست داووس سویس که به صورت مجازی برگزار میشود، درباره مسایل مربوط به کورونا و تاثیر ان در اقتصاد جهانی واحتمال وقوع جنگ سرد در جهان هشدار داد. شی جین پینگ تاکید کرد ویروس کرونا نباید بهانه‌ای برای از میان بردن جهانی سازی شود. سال گذشته به دلیل شیوع ناگهانی ویروس کرونا، اقتصاد جهانی در رکوردی عمیق‌ فرو رفت و تبدیل به یک بحران بزرگ شد. گرچه تلاشها برای مهار کرونا هنوز ادامه دارد اما باور داریم بشر قطعا بر همه گیری کرونا غلبه می کند و جریان مبارزه با کرونا به پیشرفت و بازسازی منجر خواهد شد.
وی گفت همان گونه که حتی دو برگ کاملاً یکسان در جهان وجود ندارد، فرهنگ و نظام اجتماعی کشورها نیز با یکدیگر یکسان نیست.
رئیس جمهور چین از رهبران جهان خواست تا هماهنگی سیاست‌های اقتصاد کلان و نقش 20 Gرا در حاکمیت اقتصادی جهانی تقویت کنند. او چشم انداز اقتصاد جهانی را همچنان نامشخص خواند.
شی جین پینگ گفت جامعه جهانی باید کمک های لازم را در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار دهد و ضمن دفاع از حقوق و منافع مشروع آنها، با ایجاد حقوق، فرصتها و ضوابط و قواعد برابر، فرصتها و دستاوردهای توسعه را با مردم همه کشورهای دنیا به اشتراک بگذارد. وی تاکید کرد حل مسایل جهانی پیشِ روی بشر، تنها توسط یک کشور امکان پذیر نیست و بدون شک به راهکار، مقابله و همکاری جهانی نیاز دارد. او گفت لابی گری و به راه انداختن یک جنگ سرد جدید و یا دفع، تهدید و هراساندن دیگر کشورها و اعمال تحریم علیه آنان جز ایجاد شکاف و آغاز تقابل میان کشورها، هیچ نتیجه دیگری نخواهد داشت. وی افزوددر جهانی که میان همه کشورها جدایی افتاده باشد نمی توان با چالشهای مشترک بشری مقابله کرد و بشر وارد بن بست خواهد شدشی تاکید کرد در چنین صورتی انسان ها بهای سنگینی خواهند پرداخت و ما نباید مجددا وارد چنین مسیر اشتباهی بشویم.
برخلاف پیش بینی تحلیلگران، اقتصاد چین در سال 2020 نسبت به سال قبل 2.3درصد رشد تجربه کرده است.