روحانی، شادی از پایان ترامپ، انتقاد از حامیان فشار در داخل و آمادگی تعامل با دولت بایدن

حسن روحانی رئيس جمهور ایران روز چهارشنبه درجلسه هیات دولت، با اشاره به اتمام دولت ترامپ با اشاره به اینکه در حال حاضر توپ در زمین امریکا و واشنگتن قرار دارد، از دولت جدید در امریکا خواست به تعهدات پیشین خود عمل کنند.
وی همچنین با اشاره به مرگ سیاسی ترامپ و اتمام زندگی سیاسی وی، بر زنده بودن برجام تاکید کرد و سال اخیر را سال پیروزی مردم بر فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران دانست و با اشاره به آغاز ریاست جمهوری جو بایدن،‌ روز چهارشنبه را روز پایان حکومت نحس کسی دانست که در چهار سال حکومتش جز ظلم و فساد و مشکلات برای مردم خود و مردم جهان فایده دیگری نداشته است.
روحانی همچنین د خصوص اقدامات نادرست ترامپ در عرصه‌ی بین‌المللی اظهار داشت امریکا در حال حاضر به خاطر سیاست‌های نادرست ترامپ تنها مانده است.
اظهارات حسن روحانی در خصوص مشکلاتی که ترامپ برای امریکادر سطح بین‌المللی ایجاد کرده است، شاید صحیح باشد،، حضور ترامپ در امریکا، بسیاری از ارزش‌های امریکایی را نادیده گرفت و به مسائلی نظیر نژادپرستی و نادیده گرفتن اقلیت‌های اجتماعی دامن زد، و هچنین بدترین شرایط را برای ایران ایجاد کرد، اما اظهارات وی در این خصوص که حکومت چهارساله‌ی ترامپ هیچ فایده‌ای برای ملت امریکا نداشته است در حالی عنوان می شود که دونالد ترامپ در حالی کاخ سفید را ترک کرده است که با نزدیک به 74میلیون رای ریاست جمهوری را واگذار کرده است.همچنین قبل از کرونا او با کاهش مالیات کمپانیها و نیز افزایش کسر بودجه دولت توانست پایین‌ترین نرخ بیکاری را در امریکا ایجاد کند. در عین حال وارد درگیریهای نظامی مستقیم نگردید
رئیس جمهور در ادامه‌ی اظهاراتش با اشاره به اینکه ترامپ سیاست بلد نبود و به فکر برج‌سازی خود بود، بایدن را فردی با سیاست آشنا عنوان کرد و اظهار داشت گروهی که وارد کاخ سفید شده‌اند، در سیاست بوده‌اند و معنی سیاست را می‌فهمند. وی هچنین در خصوص تعامل با ایران تاکید کرد اگر این تیم نسبت به تعهدات خود قطعنامه ۲۲۳۱ و امضاهایی که کرده‌اند پایبند باشند، ایران هم در مقابل این امضاها را می‌کند. وی افزود اگر این تیم فرمان صادر کند،‌ایران هم فرمان صادر خواهد کرد. وی تاکید کرد کشورهای ۵+۱ بدانند که اگر آنها به تعهدات خود عمل کنند، بدانند که ایران هم به تعهدات خود عمل خواهد کرد وی همچنین وظایف دولت جدید امریکا را سنگین عنوان کرد و اظهار داشت دولت جدید امریکا باید به قانون، مقررات و قطعنامه‌های بین‌المللی برگردد، و از این نظر چشم‌انداز دشواری در پیش دارد. روحانی افزود سیاست تروریسم اقتصادی و فشار حداکثری، صد درصد شکست خورده و مردم ایران با وجود رنجی که کشیدند، با مقاومت و ایستادگی، اجازه ندادند اهداف دشمنان محقق شود.
رئیس جمهور همنچین به قرار گرفتن مسیر صادرات غیرنفتی در مسیر عادیشدن اشاره کرد و اظهار داشت بهود صادرات نفتی و غیرنفتی نشان‌دهنده‌ی شکست کامل سیاست امریکا در قبال ایران است.
وی ابراز امیدواری کرد تازه واردین به کاخ سفید از دولت قبلی درس عبرت گرفته باشند، و اشتباهات را جبران کنند.
وی همچنین از رسانه‌ها و کسانی که با دولت میانه خوبی ندارند، خواست واقعیت‌ها را ببینند. وی خاطرنشان کرد آنچه در این سه سال بر سر دولت آمده است توطئه‌های ترامپ بود که اگر نبود، این مشکلات هم وجود نداشت..
وی افزود امروز ایران آمادگی دارد که اگر طرف مقابل با صداقت عمل کند و به قانون و تعهدات برگردد، خیلی سریع مشکلات حل شود. روحانی افزود رفع این مشکلات پیچیدگی حقوقی هم ندارد و اگر اراده کنند و صداقت داشته باشند، یک ساعته مشکلات قابل حل است. روحانی خطاب به مردم گفت مردم بدانند که شرایط سه سال قبل دیگر تکرار نخواهد شد..
رئيس جمهور همچنین با اشاره به تنش‌ها و درگیری‌های سیاسی در سال‌های اخیر و با اشاره به تلاش‌ها برای بهره‌برداری سیاسی از مشکلات اقتصادی،خطاب به گروه‌ها سیاسی گفت با وجود فشار حداکثری امریکا علیه ایران انتظار می‌رفت که دوستان سیاسی در داخل کشور یک همکاری حداکثری با دولت داشته باشند، اما بر خلاف این انتظار این افراد مسیر دیگری را در پیش گرفتند. وی با بیان اینکه این اقدامات این افراد در تاریخ زندگی آنها باقی خواهد ماند، و این موضوع در تاریخ ثبت خواهد شد که زمانی که ایران در جنگ حضور داشت، دولت در مقابل یک آدم مستبد کثیف تنها بود و این افراد به جای یاری زبان دیگری را در پیش گرفتند.
مقصود روحانی از جناحهای درونی حامی ترامپ گروههای از جریانات اصولگرا هستند که مایل بودند ترامپ در انتخابات پیروز شود و با قطبی شدن کل قدرت در دست بگیرند . علاوه براین انها با دامن زدن به در گیریها در منطقه مایل به افزایش درگیری با امریکا بودند . علاوه براین هنوز مشخص نیست که رهبر جمهوری اسلامی اجازه دهد که دولت روحانی تعامل مثبت با دولت بایدن داشته باشد . زیرا انها مایل نیستند که دولت فعلی روحانی سودی از این قضییه ببرد و مایلند دولت اصولگرای بعد از این موضوع ذینفع شود و روحانی نیز قصد دارد بازی انها را در این زمینه به هم بزند .
همچنین اظهارات حسن روحانی رئیس جمهور ایران در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر مشکلات اقتصادی کشور در حالی عنوان می‌شود که بسیاری از ناظران با وجود اذعان به فشار اقتصادی واردشده به جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحریم‌ها، تاکید دارند، عدم مدیریت صحیح بر منابع مشکل بزرگ‌تر و جدی‌تری است که بیش از تحریم‌ها به اقتصاد ایران لطمه زده است و مشکلات جدی‌تری را نیز در حوزه‌ی اقتصادی برای ایران ایجاد کرده است. به گفته‌ی برخی تحلیل‌گران طی ۱۵ سال گذشته ایران بیش از ۱۳۰۰ میلیارد دلار درامد ارزی داشته است که در یک اقتصاد سالم می‌توانست اقتصاد ایران را کاملا متحول سازد، اما فساد ساختاری از یک سو و عدم توازن و تعادل بین هزینه‌ها و درامدها از جمله عوامل مهمی است که اقتصاد ایران را با وجود درامدهای گسترده‌ی ارزی به رشد لازم نرسانده است.