دولت و چالش کمبود گاز

با گسترش بحران کمبود گاز در جمهوری اسلامی که ناشی از عدم سرمایه گذاری در صنایع گاز برای افزایش ظرفییت استفاده از منابع میباشد آنهم برای کشوری که بزرگترین منابع گازی در اختیار دارد پرسشهایی در باره بی کفایتی حکومت را در افکار عمومی ایجاد کرده است .
حسن روحانی رئيس جمهور در سخنانی با اشاره به میزان مصرف گاز مردم در ایران، با اشاره به اینکه مردم ایران معادل نیمی از مصرف گاز ۲۷ کشور اروپایی گاز مصرف می‌کنند، از مردم خواست تا در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.
مقام‌های جمهوری اسلامی هر بار که با مشکلی در خصوص کمبود امکانات مواجه می شوند یا از عهده‌ی تامین نیازهای زیرساختی مردم بر نمی‌آیند، با مقایسه‌ی آمارهای ایران و دیگر کشورهای اروپایی یا امریکایی تلاش می‌کنند تا مصرف بالای مردم ایران و مصرف پایین این کشورها در این خصوص را به رخ مردم بکشند و تقصیر کمبود امکانات در ایران را به گردن مردم و میزان مصرف بالا و غیراستاندارد مردم بیندازند.
اظهارات حسن روحانی در خصوص بالا بودن مصرف گاز در ایران نسبت به کشورهای اروپایی در حالی عنوان می‌شود که اولا این کشورها یکی از بالاترین میزان ذخایر گازی در جهان را ندارند و دوم اینکه در این کشورها مصرف اصلی سوخت برای پخت‌وپز و گرمایش، به جای گاز، برق است و طبیعی است که میزان مصرف گاز در این کشورها از بسیاری از شهرها در ایران کمتر باشد، چون اساسا گاز در این کشورها سوخت اصلی مصرفی نیست.
ضمن اینکه بخش عمده‌ی مصرف سوخت در ایران، مانند بسیاری دیگر از منابع انرژی در ایران توسط دستگاه‌های دولتی صورت می‌پذیرد و مصرف خانگی گرچه میزان مصرف بالایی از انرژی را به خود اختصاص می‌دهد، اما هدررفت انرژی در مکان‌هایی که در اختیار دستگاه‌های دولتی است، قابل مقایسه با مصرف خانگی نیست.
تاکید روحانی بر ضرورت کاهش مصرف گاز پس از آن صورت می‌پذیرد که دولت به خاطر میزان بالای مصرف برق، اظهار داشته است که منابع گاز کافی برای آنکه در اختیار نیروگاه‌ها قرار دهد ندارد و به همین دلیل ناگزیر است تا با کاهش مصرف گاز، میزان مصرف مازوت را افزایش دهد که به آلودگی خطرناکی تبدیل شده است.
موضوعی که به شدت مورد انتقاد قرار دارد و بسیاری از ناظران صادرات گاز به عراق و همچنین غیر استاندارد بودن تجهیزات پالایشگاهی را عامل عمده‌ی کمبود گاز در کشور می‌دانند. ضمن اینکه میزان مصرف بالای برق در ایران نیز عمدتا به خاطر مزارع استخراج بیت کوین که بسیاری از آنها یا توسط دولت و سپاه و یا تیم‌های خارجی که عمدتا هم چینی‌اند، صورت می‌گیرد، عنوان شده است.