واعظی و خوشبینی حل تحریم‌ها برای دولت آینده

واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری در مصاحبه ای با ابراز خوشبینی گفت امروز با اطمینان بیشتری می‌گویم که بنای ما بر این است که تحریم‌ها برداشته شود و دولت سیزدهم بدون تحریم به مردم خدمت کند.
وی در مورد وضعییت سیاسی داخل با اشاره به مجلس میگوید به تازگی منتقدان برجام در 8 سال گذشته، به مدافع آن تبدیل شده‌اند. مثلاً آقای ذوالنوری که در مجلس برجام را آتش زد یا روزنامه کیهان که این همه علیه برجام مطلب نوشت، امروز از امریکا می‌خواهند یا به برجام برگردد یا به قطعنامه 2231 که مرتبط با برجام است، عمل کند. این نشان می‌دهد کسانی که 8 سال تمام علیه برجام نوشتند، امروز جایگزینی برای آن ندارند.
وی گفت امریکا به این امید از برجام خارج شد که بلافاصله ایران هم از برجام خارج شود. اما ما براساس تحلیل و شناختی که از دنیا داشتیم، وارد این بازی نشدیم. زیرا در یک سالی که ترامپ سر کار بود، دیدیم که او تلاش دارد ایران را ریشه همه مشکلات نشان دهد و انگشت اتهام همه را به سمت ما برگرداند. براساس همین تحلیل و بینش، ما به جای اینکه در زمین طراحی شده امریکا بازی کنیم و از برجام خارج شویم، در 5 مرحله که هر کدام دو ماه فاصله داشت، تعهدات خود را در برجام کاهش دادیم، اما درعین حال برجام را حفظ کردیم تا اگر شرایط جهانی بار دیگر تغییر کرد، بتوانیم برای احقاق حقوق خود یعنی رفع تحریم‌ها، در این بستر تلاش کنیم و هم بتوانیم در همین چارچوب برجام حقوق ملت ایران در سایر زمینه‌ها را نیز بگیریم. براین اساس از برجام خارج نشدیم. امروز هم که می‌بینیم برجام بستر خوبی است تا در یک زمان کوتاه بتوانیم به آنچه هدفگذاری کردیم دست یابیم.
وی در مورد تماس با دولت منتخب امریکا گفت هیچ تماسی بین ایران و دولت منتخب امریکا برقرار نشده است. حرف‌هایی که مطرح می‌شود، براساس تحلیل‌ها است. ضمن اینکه مقام‌های دولت منتخب امریکا یعنی هم آقای بایدن و هم خانم کاملا هریس، معاون ایشان و هم سایر اطرافیان‌شان در دوران رقابت‌های انتخاباتی بسیار درباره برجام صحبت کردند. از این رو این گمانه‌ها درباره رویکرد دولت آینده امریکا و رفع تحریم‌ها بیشتر براساس حرف‌هایی که قبلاً زده شد، مطرح شده است.
وی در مورد اینکه ایا دولت میتواند در مدت باقیمانده از فعالیت خود میتواند به موفقیتی به نام رفع تحریم دست یابد گفت ما ان‌شاءالله در آینده تحریم‌ها را می‌شکنیم و آنان را برمی‌داریم. اما امروز با اطمینان بیشتری می‌گویم که بنای ما بر این است که تحریم‌ها برداشته شود و دولت سیزدهم بدون تحریم به مردم خدمت کند.دولت روحانی به دلیل متن برجام نه تنها موفق به رفع کامل تحریم ها در دی ماه 2015 نشد ، بلکه دولت آمریکا نیز بدون هیچ هزینه ای از توافق خارج شد.
این در حالیست که دولت روحانی بخاطر فقدان ابتکار و شجاعت در سیاست خارجی و دستورات خامنه ای در سال اول روی کار امدن ترامپ نتوانست روابط خود را با دولت جدید امریکا تنظیم کند و همین باعث بحرانی شد که منجر به خروج از برجام امریکا و خسارتهای بی شمار اقتصادی و اجتماعی به ایران گردید .