تداوم چالش توقیف کشتی کره جنوبی

بدنبال بالا گرفتن موضوع توقیف کشتی کره جنوبی توسط سپاه پاسداران که بنظر میرسد برای رفع بلوکه کردن هفت میلیارد دلار از پولهای ایران در کره جنوبی می باشد سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت کشتی کره‌ای گفت همانگونه که قبلا اعلام شد، مشکل کشتی کره‌ای کاملا فنی است و جمهوری اسلامی ایران مانند همه کشور‌ها نسبت به حفظ و حمایت از محیط زیست دریایی حساسیت کامل دارد و با موارد نقض آن، طبق قانون برخورد می‌کند.وی افزود رفتار دولت کره در این زمینه قابل درک نبوده و مردود است. دولت کره را به برخورد منطقی و مسئولانه با این موضوع فنی ترغیب می‌کنیم.خطیب زاده در ادامه گفت سازمان بنادر و دریانوردی بعنوان نهاد متولی اینگونه مسائل، بصورت حرفه‌ای پیگیر کمک‌های لازم به کشتی و خدمه آن است و اطلاع رسانی لازم را در این زمینه انجام می‌دهد. در این میان چوی جونگ‌کُن معاون اول و قائم‌مقام وزیر خارجه کره جنوبی روزچهارشنبه گفت که شواهدی از ایجاد آلودگی زیست‌محیطی توسط نفتکش این کشور که در تنگه هرمز توقیف شد، وجود ندارد.وی طی اظهاراتی در پارلمان کره جنوبی گفت اگر آلودگی دریایی آن نفتکش به حدی بود که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده باشد، پس باید می‌توانستیم از تصاویری ضبط‌شده توسط بالگرد آن را تایید کنیم. اما چنین شواهدی مشخص نشد و این شناور نیز به اندازه کافی تجهیزات ایمنی با خود به همراه داشت.
چوی طی سخنرانی در پارلمان، تاکید کرد که مذاکرات با ایران درخصوص آزادسازی نفتکش و خدمه آن، از گفت‌وگوها با تهران درباره اموال و پول‌های بلوکه‌شده در بانک‌های کره جنوبی مجزا است زیرا موضوع نفتکش باید اولویت سئول باشد.
چوی افزود وزارت خارجه در حال راستی‌آزمایی ادعاهای ایران درباره آلودگی زیست‌محیطی، حرکت کشتی در آب‌های بین‌المللی یا آب‌های سرزمینی ایران و همخوانی داشتن نحوه توقیف کشتی با قوانین بین‌المللی است. وزارت خارجه کره جنوبی می‌گوید که در حال بررسی دلایل مطرح‌شده از سوی ایران درباره توقیف نفت‌کش این کشور در تنگه هرمز بوده و احتمال اقدام قانونی سئول در این باره وجود دارد.
شورای امنیت ملی کره جنوبی نیز در حال بررسی واکنش‌ها به این موضوع است دولت کره جنوبی توقیف هانکوک چیمی را تأیید کرده و گفته یکی از یگان‌های این کشور که وظیفه مبارزه با دزدان دریایی را به عهده دارد روانه آب‌های مجاور تنگه هرمز کرده است.
گفته می‌شود شناور مذکور حامل ۷۲۰۰ تن اتانول بوده است. خدمه کشتی را اتباع کشورهای کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار تشکیل می‌دهند.