تداوم درگیریهای تبلیغاتی میان ایران و آمریکا و سایه هراس درگیری میان دو کشور

در حالی که همه امیدوارند که با روی کار آمدن بایدن، جمهوری اسلامی ایران و امریکا با بهبود روابط فضایی برای کاهش تنش فراهم سازند،‌ دو کشور بار دیگر به رجزخوانی‌ها علیه یکدیگر ادامه می‌دهند. پس از آنکه حسین دهقان مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی از آماده باش امریکایی‌ها از ترس انتقام خبر داد و اظهار داشت تمام پایگاه‌های نظامی امریکایی‌ها در منطقه زیر پوشش موشک‌های جمهوری اسلامی قرار دارد، در اقدامی تهدیدآمیز ترامپ را اخراجی کاخ سفید نامید و به وی هشدار داد مراقب باشد تا سال نو امریکایی‌ها را به عزا تبدیل نکند
قاآنی رییس سپاه قدس نیز در جلسه غیر علنی مجلس به تهدیداتی مرگبار علیه مقامات امریکایی در پاسخ به انتقام خون قاسم سلیمانی پرداخت که از لحاظ ناظران بیشتر از جنس لفاظی و اغراق گویی همیشگی مقامات سپاه بوده است . وی همچنین در نماز جمعه نیز رهبران امریکایی را تهدید به انتقام از داخل امریکا کرد
در همان حال محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تحرکات نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس با تاکید بر اینکه ایران به دنبال جنگ نیست ولی در دفاع از مردم، امنیت و منافع ملی خود درنگ نخواهد کرد، دونالد ترامپ و کاخ سفید را متهم کرد به جای اینکه اقدامات لازم برای مبارزه با کرونا را انجام دهند میلیاردها دلار را برای به پرواز درآوردن بمب‌افکن‌های بی۵۲ و اعزام ناوگروه به منطقه خاورمیانه به باد می‌دهند. ظریف همچنین یادآور شد که اطلاعاتی از عراق به دست آمده که حاکی از توطئه‌ای برای ساخته و پرداخته کردن بهانه‌ای برای جنگ است.وزیر امور خارجه ایران در ادامه اظهار داشت ایران به دنبال جنگ نیست اما بی‌تردید از مردم، امنیت و منافع حیاتی خود دفاع خواهد کرد.
در واکنش به اقدام امریکا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره تحرکات آمریکا در منطقه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه به روشنی هشدار داده‌ است که مسئولیت هرگونه توطئه‌چینی با آمریکاست،‌اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران برخی شیطنت‌ها را شنیده‌ است و به آمریکا و دوستان امریکا در منطقه پیام داده‌ است که آمریکا در روزهای پایانی حیات خود در کاخ سفید دست به ماجراجویی‌ جدیدی نزند.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی درباره دفاع از کشور ذره‌ای تردید ندارد، افزود ایران به دنبال تنش در منطقه نبوده و نیست. خطیب زاده همچنین خاطرنشان کرد همه امتحان کرده‌اند و پاسخ‌های جمهوری اسلامی را دیده‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، از عقلایی که در واشنگتن هستند خواست تنش زدایی کنند.
خطیب زاده در عین حال یادآور شد جمهوری اسلامی ایران درباره امنیت و منافع ملی خود با کسی شوخی ندارد. وی ابراز امیدواری کرد نزد برخی از جنگ طلبان عقل بر ماجراجویی بچربد.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران،‌ خودشان در تشدید تنش بین ایران و امریکا نقش کلیدی دارند و پس از آنکه سردار دهقان امریکایی‌ها را تهدید کرد که سال نو را برایشان به عزا تبدیل کند، حسن روحانی نیزدر اظهاراتی عجیب اظهار داشت در روزهای آینده، ترامپ نه تنها از کاخ سفید بلکه ممکن است از زندگی حذف شود.
در عین حال با وجود هشدار ظریف در خصوص تلاش امریکایی‌ها برای تشدید تنش در منطقه و انجام اقدامات نمایشی برای متهم کردن ایران و روشن کردن اتش جنگ، سردار دهقان نیز در اقدامی غیردیپلماتیک، امریکایی‌ها رسما تهدید کرد و به گفته تحلیلگران، عملا بر این فرض صحه گذاشت که اگر احتمالا اقدامی تهدید امیز نسبت به نیروهای امریکایی صورت پذیرد، ‌این اقدام توسط جمهوری اسلامی ایران و در پی تهدیدهای سردار دهقان رخ داده است.
در همان حال امریکایی‌ها هم عنوان کرده‌اند اطلاعاتی در دست دارند که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد نسبت به مواضع امریکا در عراق اقدامات تهاجمی انجام دهد. به گفته‌ی ناظران اظهارات تحریک‌امیز و تهدیدکننده‌ی دهقان و حسن روحانی فضا را برای جنگ‌طلبان امریکایی باز گذاشته است تا هرگونه اقدام تهاجمی را به گردن ایران بیندازند و با استناد به اظهارات تهدیدآمیز روزهای اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی، ایران را متهم به حمله به مواضع امریکایی‌ها کنند.
برخی ناظران با استناد به برخی اقدامات امریکا در گذشته، خاطرنشان می‌کنند که امریکا ممکن است با انجام اقداماتی، تعرضات خودساخته را به گردن ایران بیندازد و از این طریق فضا را برای جنگ در منطقه و تحریک ایران فراهم کند. به گفته‌ی ناظران اظهارات نسنجیده‌ی برخی مسئولین فضا را برای این ماجراجویی‌ها به خوبی مهیا می‌سازد. و امکانی جدیدی را برای ترامپ در بحران سازی برای بایدن فراهم میاورد