روحانی و جنگ اقتصادی با امریکا

حسن روحانی رییس جمهور ایران روز پنج‌شنبه در مراسم افتتاح طرح‌های وزارت نیرو با بیان اینکه دولت در میدان جنگ اقتصادی قرار دارد، دونالد ترامپ را به صدام تشبیه کرد و از کسانی که دولت را تضعیف می‌کنند انتقاد کرد و گفت هرکس که با تضعیف دولت ادعای ضدامریکایی مطرح کند، دروغ گفته است. وی افزود هرکس که دولت را تضعیف کند، خواهی نخواهی طرفدار و حامی امریکاست. روحانی همچنین کسانی را که به بخش خصوصی، واردکننده‌ها و صادرکننده‌ها ضربه می‌زنند، حامی امریکا دانست و تاکید کرد برای توسعه‌ی کشور همه باید به هم کمک کنند.
وی همچنین به اقدامات دولت در خصوص احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و با اشاره به اینکه اگر دولت اقدامی نمی‌کرد، و دریاچه ارومیه را به حال خود رها می‌کرد، دریاچه در سال ۹۶ خشک می‌شد، گفت اگر اقدامات دولت برای احیای دریاچه ‌ارومیه انجام نمی‌شد، همه مردم منطقه شمال غرب کشور در سال ۹۷ ناچار به مهاجرت می‌شدند.
این اظهارات حسن روحانی در خصوص خالی از سکنه شدن منطقه شمال غرب کشور در سال ۹۷ از جمله همان اظهارات غیرفنی و غیرتخصصی است که وی تاکنون در خصوص موضوعات زیست محیطی در کشور بارها بیان کرده است. به گفته‌ی کارشناسان محیط زیست، گرچه خشک شدن دریاچه ارومیه می‌توانست تاثیر مهمی بر افزایش مهاجرت از منطقه داشته باشد، اما در هیچ شرایطی به خالی از سکنه شدن منطقه منجر نمی‌شود. ضمن اینکه تاکنون هیچ کدام از کارشناسان هم نگفته بودند که در یک بازه زمانی چندساله و در یک مقطع زمانی مانند سال ۹۶ دریاچه ارومیه کاملا خشک شود.
هشدارهای محیط زیستی در راستای تهدید دریاچه برای خشکیدن در بلندمدت و نیاز افزایش مهاجرت از منطقه بوده است، نه اینکه دریاچه ارومیه دو سال قبل کاملا خشک می‌شد یا آنکه منطقه کاملا خالی از سکنه میشد.
روحانی در ادامه اظهاراتش در مراسم افتتاح طرح‌های وزارت نیرو، در تشبیه ترامپ به صدام گفت، صدام هم هشت سال جنگ را به جمهوری اسلامی تحمیل کرد و در نهایت سرنگون شد. وی افزود ترامپ هم سه سال جنگ اقتصادی به ایران تحمیل کرده و در هفته‌های آینده سرنگون خواهد شد. وی افزود ترامپ نه تنها از حکومت بلکه از زندگی هم سرنگون خواهد شد.
رئیس جمهور ایران ترامپ را آدم بی‌آبرویی در تاریخ عنوان کرد که جنایت و ظلم‌های زیادی کرده است. وی ترور قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس را یکی از ظلم‌های غیرقابل گذشت ترامپ دانست و گفت این اقدامات ترامپ هرگز از خاطر فراموش نخواهد شد.
روحانی افزود این ترور برای همیشه داغی بر سینه مردم ایران خواهد بود و ملت‌های منطقه و ملت ایران روزی انتقام آن را از آنها می‌گیرد.
حسن روحانی در جلسه ستاد مقابله با کرونا نیز از کمیته امنیتی و اجتماعی خواست با همکاری کمیته بهداشتی و درمانی، شاخص‌های تاثیرگذار طرح‌ها در مهار کرونا را به صورت تفکیکی و جداگانه مشخص کنند.
این درخواست حسن روحانی پس از آن مطرح شد که کمیته امنیتی و اجتماعی در گزارش خود در این جلسه، با اشاره به نظارت‌های انجام شده بویژه از سوی نیروی انتظامی و میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم و اصناف، نسبت به عادی‌انگاری این بیماری و رعایت نشدن دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی ابراز نگرانی کرده بود. بر اساس گزارشی که توسط کمیته اجتماعی به رئیس جمهور ارائه شده است، با اشاره به تجربه آغاز موج‌های قبلی شیوع و تاثیر آسان‌گیری پروتکل‌ها بهداشتی در خیزش‌های احتمالی بیماری، نسبت به احتمال شدت یافتن شیوع بیماری در ایام فاطمیه و نیز مناسبت‌های ملی هشدار داده و گوشزد کرده است که احتمال عدم رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی و افزایش ابتلا به بیماری یک چالش جدی در این ایام است.
رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه لازم است سازگاری با کرونا و تبدیل آن به یک سبک زندگی مورد توجه باشد، بر ضرورت ارائه‌ی شاخص‌های ملموس از درصد تاثیرگذاری طرح‌ها در مدیریت کرونا به صورت جداگانه تاکید کرده است
همچنین در این جلسه بر موفقیت طرح‌های دولت در روند کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌ها تاکید کرد و همچنین نقش مهم مدیریت هوشمند و سنجیده در قطع زنجیره شیوع این بیماری و نیز رهگیری هوشمند مبتلایان و گسترش تست‌گیری و همکاری همه دستگاه‌ها در رسیدن به این موفقیت‌ها را مورد تاکید قرار داده است.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که دولت تاکنون هیچ اقدامی برای رهگیری مبتلایان انجام نداده است و تمامی شواهد حاکی از این است که با وجود اعلام رسمی تست مثبت بسیاری از مبتلایان، این افراد و خانواده‌های افراد مبتلا با وجودی که در معرض ریسک بالایی قرار دارند، نه تنها ردیابی نمی‌شوند، بلکه با وجود احتمال بالای ابتلا به راحتی در سطح شهر تردد می‌کنند و افراد بسیاری را مبتلا می‌کنند.
دولت همچنان برنامه ای برای ردیابی افراد مبتلا و افرادی که با این افراد مبتلا در ارتباط هستند، در دستور کار ندارد.