انتقادات سعید جلیلی از سیاست‌های دولت روحانی

سعید جلیلی کاندیدای پیشین ریاست جمهوری روز چهارشنبه در ادامه‌ی انتقادات خود از دولت، بار دیگر دولت را به خاطر اظهارات خود در خصوص جنگ اقتصادی مورد انتقاد قرار داد و با اشاره به سخنان دولت در این خصوص که اجازه نمي‌دهند ایران نفت خود را بفروشد، مشکل اصلی را عدم مدیریت صحیح درامدهای ناشی از نفت دانست و گفت مساله اصلی فروش یا عدم فروش نفت نیست، بلکه مشکل اصلی مدیریت درامدهای ناشی از نفت است.
وی با انتقاد از دولت به خاطر تکرار مداوم این موضوع که امکان فروش نفت ندارد، اظهار داشت به جای اینکه مدام بگویند امکان فروش نفت ندارند، باید بگویند آن مقدار نفتی را که فروخته‌اند، چطور هزینه کرده‌اند.
وی که این اظهارت را روز چهارشنبه در مجلس بزرگداشت نه دی عنوان می‌کرد، اظهار داشت عدم شناسایی درست مساله موجب می‌شود که خطا صورت پذیرد و تمام مسیر هم غلط باشد.
جلیلی با بیان اینکه دشمنان متوجه بی‌اثربودن جنگ نظامی و مقاوم‌تر شدن مردم ایران شده‌اند، گفت به همین علت به جنگ فرهنگی روی آورده‌اند.
جلیلی به جنگ سیاسی در سال ۸۸ اشاره کرد و اظهار داشت که شکست دشمنان در سال ۸۸ برای آسیب رساندن به کشور، در حال حاضر هم به جنگ تمام عیار اقتصادی تبدیل شده است.
وی نقش دانشگاه را در این جنگ اقتصادی بسیار مهم توصیف کرد و اظهار داشت فتنه‌ی اصلی این است که دانشگاه کمک نکند که میدان درست شناخته شود و موضوع خوب تصویر شود. جلیلی افزود اگر تشخیص درست داده نشود، نمی‌توان درست هم تصمیم گرفت. جلیلی خاطرنشان کرد اگر کسانی تصویری را غبارآلود کنند و نگذارند صحنه خوب دیده شود، نمی‌توان خوب تصمیم‌گیری کرد.
جلیلی در ادامه‌ی اظهاراتش به اعترافات دولت درباره‌ی اشتباهات در هزینه‌ها اشاره کرد و گفت با وجود تلاش‌هایی که دولت برای کسب درامد انجام داده، خودش اعتراف کرده است که این درامدها در جای نادرست هزینه شده و ارزهایی که برای واردات اختصاص داده شده، د‌ر جای درستی هزینه نشده‌اند.
وی همچنین به اظهارات دولت در خصوص تصمیم‌گیری اشتباه در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت دولت با وجود اقدامات در خصوص ارز، نتوانسته است جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد.
جلیلی از این اظهارات نتیجه گرفت که بر خلاف اظهارات دولت، حل مسائل کشور در سطح خارجی نمی‌تواند به کاهش قیمت‌ها بینجامد. وی این اقدام را نتیجه شناخت نادرست صحنه دانست.
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و مسئول مذاکرات هسته‌ای در دوران احمدی نژاد با بیان اینکه تعامل خارجی خوب است و باید تعامل گسترده و سازنده داشت،‌ اظهار داشت جهان فقط امریکا و اروپا نیست. وی افزود به جای این کشورها می‌توان فقط با همین پانزده کشور همسایه که واردات آنها هزار میلیارد دلار است تعامل داشت و سهم جمهوری اسلامی ایران را در این کشورها حفظ کرد.
جلیلی با بیان این که حتی در دورانی هم که می‌گفتند ارتباط ایران با کشورهای اروپایی خوب شده، صادرات ایران به افغانستان دو برابر صادرات به ۲۸ کشور اروپا بوده،‌ اظهار داشت نباید به جای که سرابی بیش نیست امید بست.
بسیاری از اصول‌گراها با اشاره به ظرفیت بزرگ اقتصادی کشورهای همسایه برای تعامل اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران، این کشورها را جایگزین مناسبی برای ارتباط ایران با امریکا و اروپا می‌دانند و بارها تاکید کرده‌اند ایران به جای تلاش برای توسعه‌ی روابط اقتصادی با اروپا و امریکا بهتر است روابط اقتصادی خود را با کشورهای همسایه توسعه دهد. این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که امکان تعامل اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه، تا زمانی که روابط ایران با امریکا و اروپا ترمیم نشود و محدودیت‌های اقتصادی تحمیل‌شده به جمهوری اسلامی ایران مرتفع نشود، امکان‌پذیر نخواهد بود.
جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر به علت تحریم‌های اقتصادی امریکا، نتوانسته است به منابع خود در این کشورها دسترسی پیدا کند و همواره برای تعامل اقتصادی با این کشورها با مشکل مواجه بوده است. ضمن اینکه تحریم‌های امریکا موجب شده است تا این کشورها به علت تنبیه‌های اقتصادی که به واسطه‌ی تحریم‌های امریکا به این کشورها تحمیل می‌شود، نتوانند با جمهوری اسلامی که مورد تحریم قرار دارد تعامل اقتصادی داشته باشند.