چالش پرداخت خسارت هواپیمای اوکراینی

پس از ماه‌ها مناقشه در خصوص پرداخت خسارت به بازماندگان سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین، محمد سلامی وزیر راه و شهرسازی روز چهارشنبه اعلام کرده است جمع‌بندی سانحه هواپیمای اوکراینی تمام شده و در اختیار ذی‌نفعان قرار گرفته است. به گفته‌ی وی، گزارش مربوط به آن، به زودی در سامانه هواپیمایی کشوری برای همه مردم قابل رویت خواهد بود.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به اهمیت گزارش‌دهی ایران به اوکراین در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی گفته است رسیدگی به این موضوع بدون حاشیه و دور از هرگونه رفتار غیرحرفه‌ای انجام شده است.
به گفته‌ی وزیر راه، بررسی جوانب سقوط هواپیما در شرایطی صورت گرفته است که هم شرکت بهره‌بردار که اوکراینی بوده و همچنین شرکت سازنده که بویینگ بوده، در بررسی حادثه حضور داشته‌اند.
همچنین دولت ایران اعلام کرده است که تصمیم‌گیری در خصوص میزان پرداخت خسارت به بازماندگان سقوط هواپیما با توجه به قوانین کشورهایی انجام شده است که مسافران آنها در پرواز حضور داشته‌اند. به گفته‌ی ایران این پرداخت عادلانه بوده است و برای هر مسافر پروازی ۱۵۰ هزار دلار خسارت در نظر گرفته شده است.
این اظهارات ایران در حالی عنوان می‌شود که برخی از کشورها در پرداخت خسارت توسط ایران میلیون‌ها دلار مطالبه کرده و تاکید کرده‌اند که تمامی خسارت را از ایران در این خصوص خواهند گرفت. پیش از این نیز سپاه پاسداران که متهم اصلی در سقوط هواپیماست و به گفته ی برخی ناظران خود سپاه باید خسارت بازماندگان را نیز پرداخت کند،‌ بابت پرداخت خسارت به بازماندگان سقوط هواپیمای مسافربری اکراینی درخواست برداشت از صندوق توسعه ارزی را مطرح کرده بود که دولت در لایحه بودجه آن را جزو هزینه‌های دولت اعلام نکرد. در عین حال اقدام دولت ایران در خصوص پرداخت ۱۵۰ هزار دلار به ازای هر مسافر در حالی عنوان می‌شود که برخی از بازماندگان اصرار دارند که به جای پرداخت خسارت دولت و جمهوری اسلامی باید متهم اصلی در ماجرای سقوط هواپیمای مسافربری را اعلام کند.
به گفته‌ی تحلیل‌گران، به نظر می‌رسد که موضوع پرداخت خسارت به بازماندگان مسافران به یکی از مسائل لاینحل جمهوری اسلامی تبدیل شود. کانادا تهدید کرده است اگر خسارت پرداختی به بازماندگان کانادایی، رضایت دولت این کشور را جلب نکند، ایران را به دادگاه بین‌المللی خواهد کشاندعلاوه براین خانواده قربانیان خواهان محاکمه عاملان این حادثه در یک دادگاه عادلانه هستند که تاکنون جمهوری اسلامی حاضر نشده به این خواست تن در دهد .
برخی تحلیل‌گران تاکید دارند جمهوری اسلامی قبل از پیچیده‌تر شدن اوضاع باید راهی برای گفتگو در این خصوص و جلب رضایت طرفین دعوا پیدا کند تا موضوع سقوط هواپیما به چالش جدید دیگری برای جمهوری اسلامی تبدیل نشود