سخنگوی شورای نگهبان، رد منفی نقش شورای نگهبان و بررسی امکانات تغییر قانون اساسی

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه ای در پاسخ به انتقادات در مورد نقش منفی شورای نگهبان در مشارکت در انتخابات پاسخ داده و ان را مورد نفی قرار داده است وبا استناد به نظرسنجی‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌های دولتی می‌گوید میزان تاثیر شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم به دلیل ردصلاحیت‌هایی که در انتخابات صورت می‌گیرد، زیر یک درصد است.
وی گفت مشارکت برای فضای عمومی، فضای سیاسی و برای مقبولیت نظام خوب است. لیکن باید به دنبال دلایل و عوامل کاهش مشارکت بگردیم؛ در نظرسنجی‌هایی که دستگاه‌های دولتی برای ما فرستادند، میزان تاثیر نظرات شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها در کاهش مشارکت بسیار اندک بود به طوری که در جدولی که تنظیم کرده بودند در پایین‌ترین رده قرار داشت و زیر یک درصد بود.
وی افزود اما موضوع معیشت، مسائل اقتصادی و شعارهایی که مسئولان می‌دهند در این جدول رقم بالایی داشت. همین اکنون در نظرسنجی‌ها دلایل و عوامل کاهش مشارکت چیست؟ قطعاً مسائل معیشتی، اقتصادی و مدیریتی و همین وعده‌هایی که می‌دهند، است. نمی‌خواهم بگویم ما مقصر نیستیم اما سهم ما به همان اندازه که نظرسنجی‌ها می‌گویند، اعلام شود. به گونه‌ای مطرح نشود که اگر شورای نگهبان فردی را تأیید می‌کرد همه موضوعات حل می‌شد.
وی گفت در مجلس یازدهم تنها صلاحیت 75نفر از نمایندگان پیشین تأ‌یید نشد، اما مردم به 117نفر رأی ندادند؛ آنجا شورای نگهبان مقصر بود؟ چرا رویکرد مردم منفی بود؟ از همه طیف‌ها هم افرادی که می‌توانستند رأی بیاورند، بودند.
وی در مورد دلایل رد صلاحییت مطهری نماینده تهران نیز گفت دلیل رد صلاحیت آقای مطهری موضوعات اقتصادی نبوده است بلکه دلایل دیگری مطرح بوده که به خودشان نیز گفته شده است و با یکی از اعضای شورای نگهبان صحبت کردند که از ایشان خواستیم اجازه دهند گفتگوها با دوربین ثبت و ضبط شود، اما آقای مطهری اجازه ندادند بهترین راه این بود که اجازه می‌دادند آن گفت‌وگو ضبط شود تا امروز شاهد این اختلافات نباشیم.
وی همچنین گفت که انتخابات در ایران ازاد است و فقط شورای نگهبان اجازه نمیدهد افراد متخلف در ان شرکت کنند و گفت شورای نگهبان همیشه مظلوم است؛وی افزود مشکل ما این است که از لحاظ قانونی و شرعی نمی‌توانیم دلایل رد صلاحیت‌ها را برای مردم اعلام کنیم. اما خود فرد را به شورای نگهبان دعوت می‌کنیم و مسائل را به او می‌گوییم اما فرد می‌رود می‌گوید شورای نگهبان سیاسی برخورد کرده است افراد ردصلاحیت شده بعد از دیدن پرونده‌شان، تشکر کردند و رفتند
ای‌کاش خود این افراد بگویند که دلایل رد صلاحیتشان توسط شورای نگهبان چه بوده است.
وی در مورد بازنگری قانون اساسی نیز گفت ما هیچ مشکلی برای بازنگری در قانون اساسی نداریم. چرا که هر قانونی نیاز به بازنگری و اصلاح دارد. قوانین انسان ساخته هستند و در زمانی با یک خرد جمعی تدوین می‌‌شوند، اما ممکن است در زمان دیگری افراد دیگری نظر دیگری داشته باشند. به همین دلیل در قوانین اساسی راه بازنگری را باز گذاشتند. از جمله در قانون اساسی خودمان که این موضوع در اصل ۱۷۷ مطرح شده است. پس مسأله خیلی مهمی نیست. گفته می‌شود برخی افراد اجازه بازنگری در قانون اساسی را نمی‌دهند. اصلاح قانون اساسی شرایطی از لحاظ حقوقی دارد که اگر انجام شود می‌توان آن را انجام داد.
سخنگوی شورای نگهبان در حالی به نقش منفی یک درصدی شورای نگهبان اشاره دارد که همه نظر سنجی های غیردولتی خلاف این امر را نشان میدهند . رد صلاحییت گسترده مهمترین عامل در مشارکتها بوده است . بخصوص در موقعییتهایی که شورای نگهبان عقب نشسته است همیشه مردم مشارکت بیشتری داشته اند .