تلاش برای بازسازی چهره رهبر جمهوری اسلامی درمستند “غیر رسمی 2”

در مستندی که توسط دفتر آیت االه خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی که به عنوان غیر رسمی بخش دو پخش شد که روایتی از جلسات پنج شنبه های رهبر جمهوری اسلامی است تصویر سازی جدیدی از رهبر در افکار عمومی پخش شد که هدفش بازسازی جدیدی از چهره رهبر در افکار عمومی و طبقه متوسط بود و بنظر برخی کارشناسان میتواند به مسئله بیماری رهبر ، تغییرات درون قدرت و مسئله جانشینی مربوط می باشد . این مستند سعی دارد نشان دهد که رهبر وجهه انسانی و مردمی قدرتمندی دارد و همه گروههای مختلف فرهنگی و علمی را به حضور میپذیرد و انها براحتی انتقادات و سخنانش را مطرح میکنند و در عین حال نشان میدهد که رهبر از همه چیز خبر دارد ولی نوع واکنشش برمبنای کلییت نظام است و هدف برنامه دادن تصویر مردمی از رهبر جمهوری اسلامی برای افراد عادی جامعه و گروههای طبقه متوسط بود. در این جلسه برخی انتقادت صریح از عدم ارتیاط رهبربا جامعه و گروههای متفاوت مردم نیز از طرف حسین برزیده کارگردان سینما مطرح شد که گفت نظام از شعارهای اول انقلاب دور شده و هر روز سندهایی در افکار عمومی منتشر میشود وکسی در نظام پاسخگو نیست وی رهبر را نیز اقای خامنه ای خطاب کرد .و خامنه ای نیزدر پاسخ گفت که هدف وی از این جلسات گوش کردن به انتقادات است و قصد پاسخ دادن به انتقادات ندارد . همچنین در این برنامه بحث تغییرات مدیریتی در نظام مطرح شد و خامنه ای در پاسخ به نسبت به عدم جوانگرایی در انتصاب‌ها گفت برای اینکه جوان ها این مدیریت ها را به عهده بگیرند راهش این است که دولت به وسیله یک جوان تشکیل بشود.
خامنه ای در بخشی از این مستند، در واکنش به انتقاد یک جوان نسبت به عدم رعایت جوانگرایی، گفت برای اینکه جوان های مورد نظر شما مسئولیت های مدیریتی قابل توجه را به عهده بگیرند راهش این است که دولت به وسیله یک جوان تشکیل بشود.
وی گفت نمی گویم حالا جوان 25 ساله رئیس جمهور بشود من باب مثال و واقعا آدم متعهدی باشد این طبعا افرادی را که انتخاب می کند از بین جوان ها خواهد بود. کلید کار این است و الا با توصیه و با این ها خیلی صورت نمی گیرد وی گفت ان شاء الله که برویم به سمت اینکه جوان ها را در راس کارها قرار بدهیم. دلمان می خواهد این بشود.
خامنه ای در پاسخ به برخی انتقادت حاضر نشد که فساد و تخلف سازمانیافته در جمهوری اسلامی را بپذیرد اما گفت که ما در بهشت جمهوری اسلامی زندگی نمیکنیم . در این برنامه انتقادت دانشجویان نخبه هم از ناامیدی جوانان مطرح شد و خامنه ای هم بدون بحث در مورد ریشه های ناامیدی خواستار ان شد که جوانان نباید نا امید شوند .
در برخی موارد نیز موضع رهبر جمهوری اسلامی بیان مطالب خلاف واقع بود از جمله اینکه ایت الله خامنه ای ازادامه نماش فیلم مارمولک حمایت کرده در حالیکه وزارت ارشاد اسلامی در ان زمان با فشار نهاد رهبری ازادامه نمایش جلوگیری کرد .
بنظر می رسد با چالشهای مربوط به آینده رهبری بازسازی چهره رهبر جمهوری اسلامی اولویتی جدی در افکار عمومی پیدا کرده است . که نشان دهد رابطه مردمی و انتقادی با رهبر بیش از ان است که در افکار عمومی مطرح میشود . هر چند که در این برنامه بخوبی مشخص شد که چهره های سیاسی منتقد امکان حضور در نهاد و ملاقات با رهبر را ندارند . و این نقطه ضعف بزرگی است که سیستم با ان مواجه است .