روحانی و چالش‌های مربوط به کنترل و مهار کرونا

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز پنج شنبه در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا از مردم برای همراهی در خصوص کاهش میزان ابتلا به کرونا قدردانی کرد و با تاکید بر اینکه هنوز برای برآورد میزان رعایت‌ها و مراقبت‌های مردم در شب یلدا زود است، اظهار داشت با توجه به گزارش‌های اولیه می‌توان امیدوار بود که با تداوم مراعات مردم، در شهرهایی که در مورد آنها هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد، وضعیت پایدار و امیدوارکننده‌ای در کشور ایجاد شود.
وی همچنین همکاری و همراهی مردم و تلاش مسئولان برای حفظ پایداری شهرهای نارنجی و زرد قدردانی کرد.رئیس جمهور در بخشی از اظهاراتش به قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا که به فرماندهی وزیر کشور فعالیت می‌کند، ماموریت داد استان‌هایی را که با برنامه ریزی‌های دقیق و جامع توانسته‌اند آمار مبتلایان و فوتی‌ها را به سرعت کاهش دهند و وضعیت آن استان‌ها را به نارنجی و زرد تغییر دهند، به عنوان الگوهای موفق به افکار عمومی معرفی شوند و برنامه‌ریزی‌های آنها را در دیگر مناطق ناپایدار نیز اجرا کنند.
وی افزود دولت قصد دارد مدیریت‌های موفق در زمینه کنترل کرونا را مشخص و آنها را مورد تشویق قرار دهد.
اظهارات حسن روحانی در خصوص مدیریت موفق برخی استان‌ها در مهار کرونا و تثبیت وضعیت زرد و نارنجی در این شهر ها در حالی عنوان می‌شود که به گفته‌ی ناظران، مدیران محلی در روزهای اخیر اقدام شاخصی برای کنترل بیماری انجام نداده‌اند که مستلزم قدردانی و قدرشناسی باشد.
یک برنامه‌ی اعمال محدودیت و منع عمومی رفت و آمد در سراسر کشور به اجرا درامده است که تقریبا تمام مدیران استانی کمابیش از همان الگو استفاده کرده‌اند.
به گفته‌ی کارشناسان دلیل اصلی کاهش مرگ و میر و کاهش میزان ابتلا از یکسو فروکش کردن موج ابتلاست که در تمام دوره‌های شیوع کرونا وجود دارد و از سوی دیگر ناشی از عدم اعلام امار از طرف مراکز درمانی است.
تست تشخیصی بسیاری از مبتلایان با وجود علائم بارز کرونا منفی اعلام شده است که این شائبه را ایجاد کرده است که بسیاری از مراکز تشخیصی آمارها را بر اساس آمارهای واقعی اعلام نمی‌کنند.
کاهش یکنواخت تعداد مرگ و میرها و نیز تعداد مبتلایان به این برداشت دامن زده است.