رییس جمهور و چالش‌های تهیه واکسن

حسن روحانی در پی ارائه‌ی گزارش درخصوص مراحل تولید واکسن ایرانی، به این موضوع که وزارت بهداشت تمام تلاش خود را برای تامین واکسن چه از داخل و چه از خارج بکار گرفته است،‌به مردم اطمینان خاطر داد همانطور که دولت اجازه نداده است تحریم‌های تحمیلی، روند مقابله با کرونا در کشور را با مشکل مواجه کند و با بیان اینکه حتی از بسیاری از کشورهایی که در تحریم اقتصادی نیز نیستند، موفق‌تر عمل کرده است، گفت با وجود شرایط تحریمی و اشکال‌تراشی آمریکا واکسن هم تامین و در اختیار مردم گذاشته خواهد شد.
روحانی در ادامه افزود وزارت بهداشت فهرست اولویت‌بندی افرادی را که باید واکسن دریافت کنند، تهیه کرده است. رئیس جمهور یادآور شد افراد سالمند و کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج هستند در اولویت دریافت واکسن هستند. وی همچنین کادر بهداشت و درمان را که مستقیما با کرونا ارتباط دارند در اولویت دریافت واکسن دانست.
حسن روحانی افزود توزیع واکسن بین سایر گروه‌ها تا زمانی که واکسیناسیون کشور کامل و اطمینان حاصل شود که با ایمنی جمعی ناشی از واکسن، زنجیره انتقال ویروس قطع خواهد شد، ادامه خواهد یافت. حسن روحانی همین یک هفته قبل اظهار داشته بود مردم امیدی به قطع زنجیره انتقال ویروس از طریق واکسن نباشند و تاکید کرده بود که به گفته‌ی متخصصان واکسن چندان شانس موفقیتی ندارد و مردم همچنان باید محدودیت‌های کرونایی را تحمل کنند.
رئیس جمهور همچنین به همکاری وزارت راه و شهرسازی و هواپیمایی کشوری برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای تامین زنجیره سرد انتقال واکسن اشاره کرد. وی افزود در عین حال حمایت کامل از تولید واکسن داخلی از اولویت‌های اصلی دولت است و ابراز امیدواری کرد واکسن داخلی با استانداردهای لازم در دسترس هم قرار گیرد.
روحانی در ادامه خاطرنشان کرد که مردم اسیر جوسازی و فضاسازی رسانه‌های خارجی نخواهند شد. وی رسانه‌های خارجی را متهم کرد که از ابتدای شیوع بیماری کرونا در عملیاتی روانی در قالب بزرگ‌نمایی و برجسته‌سازی برخی آمار از جمله شمار مبتلایان و فوتی‌ها، تلاش کرده‌اند دستاوردها و برنامه‌های کشور را در حوزه مقابله با کرونا، به حاشیه برانند. وی همچنین با بیان اینکه دولت هم در زمینه‌ی تولید و هم واردات اقدامات موثری را دنبال می‌کند، این رسانه‌ها را متهم کرد که با موضوع واکسن در حال جوسازی علیه حاکمیت هستند.
اظهارات روحانی در خصوص تلاش رسانه‌های خارجی برای خنثی سازی اقدامات دولت در مهار کرونا و همچنین در خصوص تهیه واکسن توسط جمهوری اسلامی در ادامه‌ی تلاش مردم برای ترند کردن هشتگ واکسن بخرید که روز پنج‌شنبه با هدف مجاب کردن دولت برای خرید واکسن انجام شد،‌ عنوان می‌شود. روحانی در حالی از تلاش دشمنان برای جوسازی در زمینه‌ی واکسن صحبت می‌کند که متهم اصلی در این خصوص خود دولت و ستاد ملی مقابله با کروناست که با اظهارات ضد و نقیض خود سردرگمی دولت را در خصوص اقدامات لازم برای خرید و یا تولید واکسن نشان می‌دهد.
ادعاهای ستاد ملی مقابله با کرونا در این خصوص که در ایران امکان تولید دمای کمتر از منفی ۲۰ درجه وجود ندارد، آن هم در حالی که این دما در یخچال‌های خانگی قابل تولید است، مردم را به این نتیجه رسانده است که دولت و حاکمیت جمهوری اسلامی جان مردم را وجه‌المصالحه‌ی بلندپروازی‌ها و بی‌برنامه‌گی‌های خود قرار داده است، نه رسانه‌های خارجی.