امکان خرید واکسن با مجوزهای امریکا و آزاد سازی منابع بانکی

در حالی که اظهارات ضد و نقیض مسئولان مرتبط با کنترل بیماری کرونا در ایران در خصوص خرید یا تولید واکسن کرونا در کشور ادامه دارد و هر روز بهانه‌ی جدیدی برای عدم امکان‌پذیری خرید واکسن توسط اعضای ستاد مقابله با کرونا اعلام می‌شود،‌ عبدالناصر همتی رئيس کل بانک مرکزی روز پنج‌شنبه از انجام اقدامات لازم برای خرید واکسن خبر داد و اظهار داشت موافقت اولیه برای انتقال از حساب یک بانک به جز منابع بانک مرکزی در کره دریافت شده است و دستور پرداخت وجه در این خصوص صادر شده است. وی همچنین اظهار داشت پیگیری‌های لازم در این زمینه ادامه دارد.
همتی همچنین با اشاره به اظهارات پیشین خود در خصوص مشکلات و تاخیر ایجادشده برای خرید سهمیه کوواکس ایران، اظهار داشت هماهنگی‌های اولیه در این خصوص انجام شده است. وی همچنین افزود بانک مرکزی ایران برای خرید واکسن کرونا در این مرحله 200 میلیون یورو تخصیص داده است که در صورت نیاز، منابع بیشتری را نیز تأمین خواهد کرد.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین به مردم اطمینان خاطر داد که خرید و انتقال واکسن کرونا در اسرع وقت انجام خواهد شد. وی همچنین از تلاش‌ها برای تامین ارز تجهیزات مورد نیاز خط تولید برای تولید داخلی واکسن خبر داد.
این اظهارات و تغییر ناگهانی رویکرد جمهوری اسلامی در خصوص خرید واکسن پس از آن عنوان می‌شود که با انتشار اسامی کشورهایی که در نوبت دریافت واکسن از سهمیه جهانی بانک جهانی هستند، مشخص شد که نام ایران در این فهرست قرار ندارد.
ضمن اینکه برخی از ناظران اظهار می‌دارند که همچنان اقدامی برای خرید واکسن در دستورکار دولت قرار ندارد و آنچه که مقام‌های ایرانی در خصوص اقدام برای خرید واکسن در دو روز اخیر عنوان کرده‌اند، در واقع همان سهمیه سازمان بهداشت جهانی برای ارسال واکسن به کشورهای فقیر – و نه خرید واکسن- است که مقام‌های جمهوری اسلامی از ان تحت عنوان خرید واکسن یاد می‌کنند.
به گفته‌ی برخی تحلیل‌گران تخصیص بودجه برای خرید واکسن هم مربوط به سهمیه جهانی کوواکس که واکسن فایزر را شامل می‌شود نیست و دولت اگر هم قصد خرید واکسن داشته باشد، این خرید را از کشور ثالث انجام خواهد داد، نه از امریکا و برای خرید واکسن فایزر.