تداوم تنشهای تبلیغاتی میان ایران و آمریکا بدنبال حمله به سفارت امریکا در بغداد

در پی حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد در روز جمعه ، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در اعتراض به این اقدام، ایران را عامل این حمله راکتی اعلام کرد و با اشاره به اینکه این راکت‌ها از ایران آمده بودند، به ایران هشدار داد اگر حتی یک امریکایی کشته شود، وی ایران را مسئول این حمله خواهد دانست. ترامپ همچنین در واکنش به تهدیدها علیه امریکایی‌ها در عراق، از ایران خواست نسبت به پیامدهای کشته شدن احتمالی امریکایی‌ها فکر کند در این میان خبرگزاری رویترز روزچهارشنبه از قول مقامات ارشد آمریکا گزارش داده که چندین عضو ارشد دولت این کشور از جمله وزیر امور خارجه ، سرپرست وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی امریکا درباره طرح‌هایی برای حفاظت از آمریکایی‌ها در برابر حملات احتمالی ایران و گروه‌های شیعه در عراق مذاکره کرده و قرار است این طرح‌ها به دونالد ترامپ ارائه شود.
همچنین فرماندهی نیروهای نظامی امریکا درمنطقه – سنتکام- در بیانیه ای گفته حمله راکتی بیستم دسامبر 2020به منطقه سبز در بغداد، قریب به یقین توسط یک گروه شبه‌نظامی یاغی مورد حمایت ایران انجام شده است در بیانیه گفته شده که این حمله به ساختمان‌های مجتمع سفارتخانه آمریکا آسیب زد و مشخص است که تمایلی برای اجتناب از تلفات نداشته است.در پایان این بیانیه فرماندهی سنتکام ، ایران را مسئول مرگ هر آمریکایی در پی اقدامات این گروه‌های شبه‌نظامی یاغی می‌داند.همچنین گفته شده که دولت آمریکا در پی حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد در حال بررسی تعطیلی سفارت خود در بغداد است.
عراق بدون ارائه توضیحات بیشتری گفته یک گروه غیرقانونی عامل این حملات بوده است .
در پی این اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در دستگاه دیپلماسی نیز واکنش‌های صریح و تندی نشان داده‌اند. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به اظهارات ترامپ حمله راکتی به سفارت امریکا در بغداد را نتیجه رفتار مقام‌ها و سیاستمداران امریکایی‌ دانست و اظهار داشت این خود امریکاست که شهروندان خود را در معرض خطر قرار داده است. وی یادآور شد قرار دادن شهروندان امریکایی در موقعیت خطر در خارج، توجه را از شکست‌های فاجعه‌بار در داخل منحرف نخواهد کرد.
ظریف همچنین اتهامات ترامپ را بی‌اساس خواند و با اشاره تلویحی به امار بالای مرگ و میر ناشی از کرونا در امریکا، از سیاست های غلط امریکا در قبال شهروندان چه در داخل و چه در خارج انتقاد کرد.
در همان حال خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم در واکنش به اظهارات ترامپ دولت آمریکا را مسئول عواقب و تبعات هر اقدام نابخردانه در شرایط کنونی دانست و این اظهارات و اتهامات را تکراری، بی‌اساس و ساختگی دانست و هدف از انتشار این بحث‌ها را فرافکنی‌های مرسوم‌کاخ سفید دانست که با هدف تحت الشعاع قرار دادن شرایط بسیار سختی که ترامپ در آن قرار دارد، انجام‌ می‌شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی را مردود می‌داند، گفت متهم‌اصلی در این خصوص خود آمریکا و شرکا و متحدین امریکا در منطقه است که به دنبال افزایش تنش در منطقه هستند.
سخنگوی وزارت خارجه ایران به امریکا هشدار داد از تنش‌آفرینی و ماجراجویی‌های خطرناک در روزهای پایانی حیات خود در کاخ سفید اجتناب کند. وی افزود جمهوری اسلامی ایران، دولت آمریکا را مسئول عواقب و تبعات هر اقدام نابخردانه در شرایط کنونی می‌داند
رجزخوانی‌های ایران و امریکا سالهاست ادامه دارد و طرفین مدام با متهم کردن یکدیگر به تلاش دیگری برای تشدید تنش‌ها در منطقه، در واقع خود تشدیدکننده‌ی تنش‌های منطقه‌ای است.
بسیاری از تحلیل گران دلیل این حملات را که نتیجه ای جز فشار سیاسی بر دو طرف و تشدید ناارامی‌های سیاسی بین ایران و امریکا ندارد، نتیجه تلاش کسانی می‌دانند که با پدیدارشدن اولین نشانه‌های بهبود در روابط ایران و امریکا، تمام‌ تلاش خود را معطوف تشدید تنش بین دو کشور می‌کنند.هرچند برخی معتقدند که ترامپ ممکن است در اخرین روزها دست به اقدام غافلگیرانه ای بزند . در این میان در اخرین تحول مک‌کنزی، فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه غرب آسیا در مصاحبه با ای‌بی‌سی‌نیوز گفت که واشنگتن به دنبال دامن زدن به تنش‌ها و درگیری با ایران نیست.مک‌کنزی گفت که در برهه‌ای قرار داریم که خطرات بالا است. ,ولی می‌خواهم روی این نکته کلیدی تأکید کنم که دنبال جنگ با ایران نیستیم.وی افزود باور من این است که ایران هم در حال حاضر دنبال جنگ با ایالات متحده نیست.