اعتراض نهاد حقوق بشر سازمان ملل به عفو اعضا گروه امنیتی بلاک واتر

به گزارش رویترز نهاد حقوق بشر سازمان ملل از اعطای عفو از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به چهار پیمانکار سابق دولتی که در قتل‌عام سال 2007 در بغداد محکوم شده بودند، شدیداً نگران است. مارتا هورتادو، سخنگوی دفتر حقوق بشر در بیانیه‌ای که در ژنو منتشر شد، گفت به این افراد محکومیت‌هایی از دوازده سال تا حبس ابد داده شده بود و اتهامات آن‌ها شامل قتل درجه اول می‌شد. بخشش آن‌ها به مصونیت از مجازات کمک می‌کند و باعث جسارت دیگران برای ارتکاب چنین جنایاتی در آینده می‌شود.وی افزود قربانیان نقض فاحش حقوق بشر و نقض جدی قانون بشردوستانه بین‌المللی نیز حق یک راه چاره را دارند که شامل این حق است که شاهد باشند مرتکبان جنایت، مجازات‌هایی متناسب با جدیت رفتار خود را می‌گذرانند.
این پرونده به خاطر استفاده از محافظان امنیتی شخصی در منطقه جنگی، هیاهویی در عرصه بین‌المللی به پا کرد.
وکلای پیمانکاران سابق بلک واتر ضمن لابی برای این عفوها، استدلال کردند که این پیمانکاران طی تحقیقات و پیگرد قانونی که به گفته آن‌ها آلوده به مشکلات بود، بیش از اندازه مجازات شده بودند و شواهد معافیت از آن‌ها دریغ شده بود.
دادستان‌ها ادعا کردند گروه شدیداً مسلح بلک‌واتر حمله بی‌دلیلی را با استفاده از شلیک تیرانداز، مسلسل و پرتاب‌کننده‌های نارنجک آغاز کرده‌اند. وکلای مدافع استدلال کردند موکلان آن‌ها بعد از کمین نشستن شورشیان عراقی، دست به شلیک متقابل زده‌اند.