حمله ترامپ به مصر بخاطر خرید سلاح روسی و رد کمک مالی به این کشور

به گزارش رویترز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در موضعی غافلگیرانه در نفی بودجه دفاعی مصر را متهم کرد که کمک هایی که آمریکا به این کشور ارائه می کند را برای خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی از روسیه صرف می کند.
ترامپ ارتش مصر را متهم کرد که کمک های 1.3 میلیارد دلاری آمریکا به قاهره را برای خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی روسی صرف می کند. انتشار این خبر در حالی صورت گرفته که اواسط سال گذشته اقدام وزارت خارجه آمریکا در موافقت با ارسال 1.3 میلیارد دلار کمک‌ نظامی به مصر علیرغم اذعان این وزارتخانه به نقض حقوق بشر در مصر خبرساز شده بود.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با ارسال یادداشتی برای کنگره این کشور در توضیح چرایی کمک نظامی واشنگتن به قاهره، مصر را کشوری مهم برای منافع ملی آمریکا به ویژه در مسائل مربوط به دسترسی به کانال سوئز، مبارزه با تروریسم خوانده بود.
از سوی دیگر، در آخرین تماس روسای جمهوری آمریکا و مصر که بیست روز پیش انجام شد رهبران دو کشور در باره همکاری های میان آمریکا و مصر و تحولات منطقه ای گفت وگو کردند.ترامپ در همین راستا بر همکاری سازنده میان آمریکا و مصر و تفاهم متقابل بین دو کشور در زمینه تحکیم امینت و ثبات در منطقه خاورمیانه تاکید کرده بود السیسی نیز با قدرانی از تلاش های رییس جمهوری آمریکا در زمینه تحکیم روابط دوجانبه، بر ادامه تلاش های مصر برای تحکیم روابط راهبردی میان دو کشور در چارچوب منافع مشترک و احترام متقابل تاکید کرد.