سخنگوی دولت و انتقاد از مانع تراشان رفع تحریمها

علی ربیعی سخنگوی دولت روز سه‌شنبه با انتقاد از کسانی که در شرایط فعلی سعی دارند شرایط را بد جلوه دهند، گفت باید مشخص شود که چه کسانی هستند که نقاط قوت در شرایط فعلی را انکار می‌کنند.
وی همچنین در واکنش به تحریف اظهارات خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحریم‌ها تاکید کرد بر خلاف تاکید تندروها در خصوص تحریف سخنان وی، آیت‌الله خامنه‌ای در اظهارات خود در کنار اشاره به ضرورت خنثی‌سازی تحریم‌ها تاکید کرده است که واقعا اگر کشور بتواند تحریم را رفع کند یک ساعت هم نباید تاخیر کند.
ربیعی خاطرنشان کرد دولت هم معتقد به خنثی سازی تحریم است. وی با اشاره به شرایط خاص کشور اظهار داشت ساختن اقتصاد قوی و مقاوم سازی آن با نگاه به ظرفیت‌ها در داخل و افزایش قدرت ملی دشمن را از تحریم و امثال اینها مایوس می‌کند. وی افزود با این رویکرد اتفاقا خنثی‌کردن تحریم با قدرت داخلی، به معنای شکستن و به عقب راندن عزتمندانه تحریم است. ربیعی یادآور شد اگر چنین نشود کشور مجبور خواهد شد تا از تحریم‌ها ملتمسانه عبور کند. سخنگوی دولت در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اقدام رسانه‌ّ ها در تحریف سخنان خامنه‌ای، به اظهارات وی در خصوص شرایط کشور اشاره کرد و اظهار داشت وی در سخنان خود در چند ماه قبل تاکید کرده است که دشمنان اوضاع کشور را بد جلوه می‌دهند. ربیعی همچنین با نقل سخنان خامنه‌ای در این خصوص گفته بود که وی پیش از این اظهار داشته است که اگر نقطه‌ی قوتی در کشور باشد آن را مطلقاً انکار می‌کنند، یا به سکوت برگزار میکنند. به گفته‌ی ربیعی خامنه‌ای بر انجام کارهای مثبت در کشور تاکید کرده و خاطرنشان کرده است که یکی از اینها در تبلیغات خارجی دشمنان اشکار نیست. به گفته‌ی ربیعی، رهبر جمهوری اسلامی بر بزرگ کردن نقاط ضعف توسط دشمنان تاکید کرده و اظهار داشته است که تلاش می‌کنند تا روحیه‌ی مردم تضعیف شود.
گرچه ربیعی در اشاره به این موضوع و بیان این نکته که افرادی که شرایط را بد جلوه می‌دهند، مخالفان دولت در داخل کشور را نشانه گرفته است، اما خامنه‌آی در اظهارات پیشین خود مخالفان دولت در داخل کشور را مدنظر ندارد. وی گرچه در این اظهارات بر ضرورت توجه به اقدامات مثبت در داخل کشور تاکید کرده است، اما اشاره‌ی او به کسانی که کارهای داخل را بد جلوه می‌دهند و اقدامات مثبت را نمي‌بینند، دشمنان خارجی و رسانه‌های خارجی است،‌ نه داخل که ربیعی خواستار شناسایی آنها شده است.
علی ربیعی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود، به پیامدهای نپیوستن ایران به FATF اشاره کرد و اظهار داشت نپیوستن ایران به FATF موجب شده است تا جمهوری اسلامی قادر به پرداخت پول خرید واکسن کرونا نشده است و پیوستن به FATF را شرط اصلی برای خرید واکسن عنوان کرد.
این چندمین بار است که یکی از اعضای دولت برای عدم خرید واکسن توسط ایران یک بهانه‌ی جدید را مطرح می‌کند. پیش از این دولت به عدم مکان تولید دمای زیر ۷۰ درجه در ایران و همچنین تحریم‌های ایالات متحده و محدودیت‌های امریکا برای خرید واکسن اشاره کرده بود، و اکنون که هر دو مورد توسط نیروهایی در داخل و نیز امریکا تکذیب شده است،‌ عدم الحاق ایران به FATF را بهانه‌ای برای عدم خرید واکسن عنوان کرده‌ است.
این در حالی است که بسیاری از کارشناسان از اصرار دولت برای عدم خرید واکسن در شگفت هستند و با توجه به نیاز دائمی به واکسن کرونا در سال‌های آینده، حتی اگر دولت به دلیل اقدام برای تولید داخلی واکسن از خرید واکسن اجتناب می‌کند، با توجه به نیاز گسترده به واکسن و محدود بودن تولیدات دیگر کشورها در این خصوص در نهایت دولت مجبور به تولید واکسن خواهد بود و به بهانه‌ی توسعه پژوهش‌های داخلی برای تولید واکسن داخلی، نیازی به توقف واردات واکسن نیست و می‌تواند هردو مورد را همزمان با هم پیش ببرد.