انتقاد طالبان از مواضع ظریف

بدنبال مصاحبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با شبکه خبری طلوع نیوز افغانستان و موضع گیری در مورد طالبان که گفته بود طالبان اقدامات تروریستی بسیار انجام داده است. این‌که این گروه یک گروه تروریستی هست یا نه، در قوانین ما هنوز طالبان را از گروه تروریستی خارج نکردیم. در قوانین ما کما این‌که در قوانین ملل متحد بوده است. ما تابع ملل متحدیم همان‌طور که شورای امنیت ملل متحد تصمیم می‌گیرد، ما همان رفتار را داریم. اما معتقدیم که طالبان در آینده یک واقعیت است. من می‌خواهم دو تا واقعیت را اشاره بکنم. ببینید ما دو تا واقعیت در افغانستان داریم؛ طالبان یک واقعیت است. اما آن‌چه که در نوزده سال گذشته در افغانستان اتفاق افتاده، دستاوردهایی که مردم افغانستان دارند، دموکراسی، حقوق اقلیت‌ها، حقوق زنان این‌ها هم واقعیت است. اما اینکه طالبان بگوید من این‌قدر خاک افغانستان را در اختیارم است، بنابراین باید آینده‌ی افغانستان را من تعیین کنم، انها نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن واقعیتی که در بیست سال گذشته در افغانستان اتفاق افتاده است، ادعا کند که بیست سال گذشته وجود نداشت است . طالبان در بیانیه‌ای درواکنش این سخنان را ناآگاهانه و غیرمسئولانه خواند.طالبان همچنین گفت اظهارات ظریف به‌گونه آشکار مداخله در امور داخلی افغانستان پنداشته می‌شود و چنین اظهارات غیر مسئولانه و به دور از واقعیتی، از سوی مسئولین ایرانی به روابط بین دو کشور دوست و همسایه می‌تواند زیانی را وارد کند.
این بیانیه افزوده که امارت اسلامی در هیچ لیست تروریستی ملل متحد درج نیست و سخنان وزیر خارجه ایران در این رابطه مبنی برناآگاهی وی می‌باشد.طالبان در ادامه از مسئولین ایرانی خواست که با چنین اظهارات غیرمسئولانه خود احساسات افغان‌ها را جریحه دار نسازند و طالبان همیشه کوشش کرده و می‌نماید که با همسایه‌های خود از جمله جمهوری اسلامی ایران روابط مثبتی داشته باشد و از آنها نیز چنین توقعی دارد تا منجر به واکنش‌های این چنینی در آینده نشود.
اقدامات دولت ترامپ در گفتگو با گروه طالبان و انجام توافق با انها باعث یک سر در گی در مورد موقعییت گروه طالبان شده است . این در حالیست که قبلا همه طالبان را گروه تروریستی می خواندند .تغییر سیاستهای امریکا همیشه در مورد افغانستان مایه رنجش خاطر اکثریت مردم افغانستان شده بخصوص سیاست انعطاف کامل با گروه طالبان .