روحانی تاکید بر برگزاری رفراندوم، انتقاد از راهبرد نمایندگان مجلس

حسن روحانی رئیس جمهور ایران بار دیگر بر ضرورت برگزاری رفراندوم در ایران تاکید کرد و با اشاره به طرفیت‌های قانون اساسی در این خصوص اظهار داشت امکان انجام این کار وجود دارد و ممکن است زمانی این اقدام‌صورت پذیرد.
وی در ادامه‌ی اظهاراتش نظارت بر کار وزرا را از وظایف رئيس جمهور دانست و گفت در قانون اساسی نظارت مجلس بر کار وزرا مطرح نشده است.
روحانی که این اظهارات را روز دوشنبه در همایش حقوق اساسی و شهروندی بیان می‌کرد، ‌ارای مردم را دارای نقش اساسی توصیف کرد و با بیان اینکه در کشور نظام حزبی وجود ندارد، گفت بدون سیستم حزبی اتکا به آرای مردم سخت می‌شود.
وی اظهار داشت در صورتی که نظام حزبی وجود نداشته باشد، معمولا با جنجال و سر و صدا و در نزدیک انتخابات، شعارهای مختلفی داده می‌شود که ممکن است هدایت مردم برای اینکه چه کسی و چه کسانی را انتخاب کنند دشوار شود.
گرچه اظهارات حسن روحانی درست است، اما اوفراموش کرده است که خود وی نیز در نتیجه همین جار و جنجال‌های نزدیک انتخاباتی رای اورده و انتخاب شده است و در یک چارچوب متقن حزبی و سیاسی، تقریبا بعید بود که وی به عنوان کاندیدای حزبی قادر به انتخاب شدن باشد.
روحانی اظهار داشت در صورتی که نظام حزبی وجود داشته باشد، کار راحت‌تر می‌شود. وی افزود در نظام حزبی مدام بحث و گفتگو می‌شود و به این ترتیب چارچوب‌ها مشخص می‌شود.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه ۳۱ سال است که قانون اساسی تغییر نکرده است، گفت ممکن است نیاز به بازنگری در قانون اساسی ایجاد شود که اشکالی هم ندارد.
روحانی همچنین قانون اساسی ایران را مدرن دانست و گفت یکی از قانون‌های اساسی قابل توجه در سطح جهان قانون اساسی ایران است که می‌توان به آن افتخار کرد.
وی همچنین فهم افراد از قانون اساسی را متفاوت دانست و اظهار داشت ارکان حکومت یعنی دولت، مجلس و قوه قضاییه فهم مشترکی از قانون اساسی ندارند.
روحانی برداشت برخی از نمایندگان مجلس را که تاکید دارند باید بر کار وزرا نظارت کنند، ناشی از برداشت ناقص آنها از قانون اساسی دانست و گفت در قانون موضوع نظارت بر وزرا وجود ندارد.
وی افزود مجلس در جاهایی که صلاح می‌داند می‌تواند استیضاح را در دستور کار قرار دهد، و نیز تحقیق و تفحص را در نظارت خود اعمال کند، اما در قانون، کلمه نظارت مجلس بر کار دولت ذکر نشده است.
وی همچنین مسئول اجرای قانون اساسی را رئیس جمهور دانست و گفت رئیس جمهور به عنوان دومین مقام رسمی کشور، و عالی‌ترین مقام رسمی کشور بعد از رهبری، مسئولیت اجرای قانون اساسی را به عهده دارد.
اظهارات روحانی در خصوص برگزاری رفراندوم گرچه به صراحت دلالت بر تاکید او بر برگزاری رفراندوم ندارد، اما موجب شده است که برخی از ناظران با استناد به اظهارات اخیر روحانی و اظهارات قبلی او در خصوص برگزاری رفراندوم این ایده را بار دیگر مطرح کند، که رئیس جمهور طبق اظهارت خودش می‌تواند از ظرفیت قانونی خود که به قول خودش در قانون اساسی پیش‌بینی شده استفاده کند و اقدام به برگزاری رفراندوم کند.
ضمن اینکه اظهارات حسن روحانی درباره‌ی غیرقانونی بودن نظارت مجلس بر عملکرد وزرا، مورد تایید برخی تحلیل‌گران نیز قرارگرفته است و برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس، با تایید اظهارات روحانی خاطرنشان کرده‌اند اظهارات روحانی در این خصوص صحیح است و مجلس حق نظارت بر عملکرد وزرا را ندارد. ضمن اینکه به نظر هم نمی‌رسد که منظور نمایندگان مجلس از نظارت بر عملکرد وزرا چیزی بیش از تحقیق و تفحص از عملکرد وزارتخانه‌ی مربوطه یا استیضاح باشد، که خود روحانی هم آن را تایید کرده است و بر ضرورت نظارت نمایندگان در این خصوص صحه گذاشته است.