رئيسی و انتقاد از مذاکرات بی حاصل با غرب

در ادامه‌ی اظهارنظرهای مقام‌های سیاسی در ایران در خصوص سیاست خارجی، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌ی قضائیه روز دوشنبه در جلسه شورای عالی قوه قضائیه، به بی اثر بودن هفت سال مذاکره با کشورهای غربی اشاره کرد و از مسئولان خواست هرچه سریع‌تر اقدامات لازم‌ برای خنثی کردن اثر تحریم‌ها را انجام‌ دهند.‌
گرچه وی توضیحی در این خصوص نداد که در شرایطی که تمام‌راه‌های تولید و مبادله تجاری برای ایران بسته است و دولت به علت مسدود بودن حساب‌های بانکی خود، حتی امکان استفاده از منابع مالی خود را ندارد و برای تامین بودجه جاری کشور، هزینه‌ی مورد نیاز خود را از طریق فروش سهام به مردم‌ از جیب مردم بر می‌دارد، چطور می‌تواند بدون هرگونه منابعی نسبت به خنثی کردن تاثیر تحریم‌ها اقدام کند.
ضمن اینکه مشخص نیست ابراهیم رییسی که خود یکی از سران قواست و از این نظر تفاوتی با دیگر روسای قوه ندارد، چطور برای خود جایگاه تعیین خط مشی برای دیگر مسئولین و قوه مجریه را قائل شده است.
وی همچنین ضمن تاکید بر ضرورت حفظ امنیت ملی کشور، از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و واحدهای قضایی خواست مطلقاً به عناصر دشمن و عوامل سرویس‌های بیگانه اجازه خودنمایی و توطئه ندهند.
این اظهارات رییسی در خصوص ضرورت حفظ امنیت ملی کشور در حالی عنوان می‌شود که در سال‌های اخیر بارها حفره‌های امنیتی در جمهوری اسلامی به نمایش گذاشته شده است و ناتوانی جمهوری اسلامی در حفظ امنیت و آسیب‌پدیری در این خصوص، به ویژه در حوزه‌ی اطلاعاتی که به ترور دو سردار و مقام‌ ارشد نطامی و هسته‌ای ایران و نیز لو رفتن گسترده‌ی اطلاعات امنیتی ایران اتجامیده است، نشان داده که جمهوری اسلامی در این خصوص اسیب‌پدیری و شکاف عمده‌ای دارد
رئيسی در ادامه، با اشاره به اینکه یک ساعت تاخیر در خنثی‌سازی تحریم‌ها هم خلاف عقل و شرع است،‌ راه مقابله با تهدیدها علیه ایران و خنثی کردن تحریم‌ها را قوی شدن ایران در همه عرصه‌ها دانست و گفت نباید حتی یکساعت در خنثی‌سازی تهدیدها و تحریم‌ها تعلل شود.
وی افزود مسئولان برنامه‌ریزی و اجرایی نباید یک لحظه را هم برای بی‌اثرکردن تحریم‌ها و قوی شدن ایران از دست بدهند.
رئیس قوه‌ی قضائیه همچنین تاکید کرد تنها در صورت ایستادگی و بی‌اثر تحریم‌ها می‌توان به شکل گیری ایران قدرتمند کمک کرد. وی افزود تحریم‌ها نمی‌تواند حرکت ملت ایران را متوقف کند و یادآور شد جمهوری اسلامی از هر امکانی برای دور زدن تحریم‌ها استفاده خواهد کرد.
رئیسی همچنین با اشاره به بی‌اثر بودن مذاکره هفت ساله با دشمنان، دلیل این شکست را عهدشکنی آنها دانست و گفت نباید با پیمان‌شکنان و دولت‌های بدون میثاق و بدعهد مذاکره کرد. وی همچنین از همه مسئولان خواست که هماهنگ و هم‌صدا با هم در جهت خنثی کردن تحریم‌ها حرکت کنند.
اطهارنطر مقام‌های غیر مرتبط هسته‌ای و امور خارجه در خصوص وظایف امور خارجه و نیز امور هسته‌ای گرچه انتقادات زیادی را به دنبال داشته است و حتی یک بار به استعفای وزیر امور خارجه در اعتراض به نادیده گرفتن جایگاه وزارت امور خارجه در روابط بین‌الملل انجامیده است، اما تاکنون تاثیری در جلوگیری یا کاهش افراد غیر مطلع در امور بین‌الملل جمهوری اسلامی نداشته است.
موضوعی که بارها توسط مقام‌های دیگر کشورها در قالب این موضوع که در جمهوری اسلامی، وزارت امور خارجه تصمیم‌گیرنده‌ی نهایی نیست، عنوان شده است.