سخنگوی وزارت خارجه و تاکید بر عدم مذاکره در مورد برجام

خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در مصاحبه ای در مورد توافق برجام میگوید که ما برجام را یک‌بار مذاکره کرده‌ایم و کسی مذاکره مجدد نمی‌کند. سیاست قطعی نظام این است که چیزی را که یک‌بار مذاکره کرده دوباره مذاکره نمی‌کند. ضمن اینکه اساسا برجام محصول سال‌ها رفت و برگشت بوده و معلوم نیست هیچ‌گاه چنین شرایطی در فضای داخلی و بین‌المللی فراهم شود.وی افزود هر روزی که آمریکا به تعهداتش برگردد؛ البته در عمل، نه روی کاغذ، ما هم تمامی قدم‌های کاهشی را برمی‌گردانیم؛ چون همه برگشت‌پذیر هستند.
وی گفت که اظهارات آقای بایدن تفاوت‌های آشکاری با عمل دولت فعلی آمریکا دارد، اما باید ببینیم عمل دولت آینده آمریکا چه خواهد بود.
وی گفت برجام نشان داد امضای وزیر خارجه ایران قوی‌تر از کل دولت آمریکاست. امضای وزیر خارجه ایران با شفافیت و دقت اجرا شد و بارها آژانس گزارش داد که ایران به تعهدات خود عمل کرده است، اما در طول این دوران و حتی دوران اوباما دیدید آنها تعهدات خود را اجرا نکردند و این درس بزرگی برای همه است که ایران سخت مذاکره می‌کند، اما به آنچه تعهد می‌کند، عمیقا پایبند است.
وی در مورد مذاکره با تیم جو بایدن نیز گفت ما نه پیامی گرفته‌ایم و نه پیامی داده‌ایم. در حوزه برجام کمیسیون مشترک هست و نظراتمان را آنجا می‌گوییم. در حوزه‌های دیگر هم مواضع خود را اعلام کرده‌ایم.
خطیب‌زاده، در مورد تقاضای کشورهای عربی برای حضور در مذاکرات برجام نیز گفت ما از روز اول گفته‌ایم همسایگان اولویت ما هستند و این یک سیاست واقعی بوده است و به عامل سوم برنمی‌گردد و مشروط نیست. درباره موضوعات فی‌مابین باید خودمان گفت‌وگو کنیم. اینکه طرفی فکر کند برای گفت‌وگو با ایران بزرگ‌تری باید داشته باشد، نشان می‌دهد اعتماد به نفس مناسب را ندارد. منطقه ما به این پختگی و بلوغ و سطح از آگاهی رسیده که درون خود گفت‌وگو کند. ما حتما از اینکه گفت‌وگوی درون‌منطقه‌ای داشته باشیم، استقبال می‌کنیم، وی افزود اما اگر منظور برجام است که درباره برجام مذاکره‌ای قرار نیست صورت بگیرد؛ ضمن آنکه برجام به کسی جز ایران مرتبط نمی‌شود و این موضوع امنیت ملی ایران است. همه باید سطح خودشان را بشناسند و در منزلت خود صحبت کنند؛ آن وقت همه‌‌چیز در فضای محترمانه خودش پیش می‌رود. آغوش ما همچنان باز است تا کشورهای منطقه و کسانی که مایلند مسائل را با گفت‌وگو حل کنند به ما بپیوندند و مشترکا مسائل منطقه را حل کنیم.