ایران و چالشهای تهیه واکسن کرونا

در حالیکه بحث تهیه واکسن کرونا به بحث پیچیده ای میان دولت و نیز جامعه تبدیل شده است . و خانم مینو محرز از تهیه واکسن داخلی صحبت کرده است و وزیر بهداشت هم از تهیه این واکسن داخلی سخن رانده است که در سال جدید به تولید خواهد رسید . حسن روحانی رییس جمهور هم با اشاره موضوع واکسن، با بیان اینکه به زودی واکسیناسیون از افراد پر ریسک شروع خواهد شد، به دستورات خود به وزارت بهداشت برای خرید واکسن از یک کشور خارجی اشاره کرد و ضمن بیان این موضوع که ممکن است تاثیر واکسن بین ۷۰ تا ۸۰ درصد باشد،‌ گفت درباره واکسن تولیدشده در یک کشور با وزیر بهداشت صحبت کرده و وی این واکسن را قابل قبول دانسته است. روحانی تاکید کرد دیشب دستور خرید واکسن از این کشور داده شده و به زودی واکسیناسیون افراد پرریسک آغاز خواهد شد. وی همچنین بخاطر وجود مشکلات در راه خرید واکسن گفت که نفرینها را باید متوجه ترامپ کرد که این مشکلات را کلید زد .
حسن روحانی به این موضوع که این کشور خاص که قرار شده جمهوری اسلامی از آن واکسن خریداری کند، چه کشوری است اشاره‌ای نکرد، اما با توجه به تاثیر ۷۰ درصدی این واکسن به نظر می‌رسد که دولت قصد دارد واکسن را از کشور چین یا روسیه خریداری کند که واکسن‌های تولیدی آنها در حدود ۳۰ درصد با ریسک مواجه هستند . این در حالیست که رییس بانک مرکزی مدعی است که در راه خرید واکسن ایران با موانع تحریمی روبروست
لازم به ذکر است که واکسنهای مزبور دوز کمی از انتی بادی را به بیمار تزریق میکنند . و مدل ایرانی نیز با همین متد در حال تهیه است .
به نظر نمی‌رسد که با توجه به ریسک بالای این واکسن‌ها، مردم تا چندین ماه تمایلی برای انجام واکسیناسیون واکسن‌های پرریسک وزارت بهداشت داشته باشند.