انتقاد علنی دولت از تایید مصوبه مجلس توسط دبیرخانه‌ شورای عالی امنیت ملی

علی ربیعی سخنگوی دولت روز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی، در واکنش به موضع دبیرخانه شورای امنیت ملی درمورد مصوبه برجامی مجلس، اظهار داشت دولت در موضوع مورد مشاوره قرار نگرفته است. در حقیقت رییس شورای عالی امنیت ملی که رییس جمهور است همچنین وزارت امور خارجه و نیز سازمان انرژی هسته ای همه با مصوبه مجلس مخالفند و مورد مشاوره هم قرار نگرفته اند .
ربیعی گفت مصوبه‌ی مجلس، بر زندگی روزمره و معیشت مردم، اقتصاد و سیاست خارجی اثر می‌گذارد و لذا می‌بایست دولت در این خصوص طرف مشورت قرار می‌گرفت.علی ربیعی در عین حال خاطرنشان کرد برخی از قوانین مختص یک زمان نیستند و تمام مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را متاثر می‌کنند و آنها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند.
وی افزود انتظار می‌رود در مواردی که به حوزه کلان ملی و امنیت کشور مربوط می‌شود، نظرات اعضای دولت در شورای عالی امنیت ملی دریافت شود. سخنگوی دولت همچنین خاطرنشان کرد این تصمیم باید در یک اجماع عمومی و با نظر کارشناسان انجام می‌شد.
این اظهارات ربیعی سخنگوی دولت در حالی عنوان می‌شود که پس از تصویب سریع اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و تایید سریع آن توسط دولت، دبیرخانه‌ی شورای عالی امنیت ملی در بیانیه‌ای تاکید کرده بود که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به زیان مصالح ملی نیست.
با این حال، بسیاری از کارشناسان با توجه به تاثیر این مصوبه بر واکنش جامعه جهانی و احتمال اجماع جامعه جهانی علیه ایران، آن را در مجموع در ضدیت با مصالح عمومی عنوان کرده‌اند.
مجلس گفته بود برای تصویب این طرح هماهنگی‌های لازم با شورای عالی امنیت ملی را انجام داده است و مجلس بیش از ۲ ماه با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مذاکره داشته است.
ربیعی در ادامه با بیان این موضوع که دبیرخانه بخشی از دستگاه اداری و ستادی شورای عالی امنیت ملی است، اظهار داشت به موجب قانون، کار دبیرخانه تجمیع دیدگاه‌ها و کار کارشناسی و ارائه جمع‌بندی به رئیس شورا است.
وی افزود دبیرخانه‌ی شورای عالی امنیت ملی دو ماه قبل با اطلاع از اقدام مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب طرح مذکور، از مجلس خواسته است تا در بررسی و تدوین نهایی طرح با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه تعامل و همفکری شود. وی خاطرنشان کرد بر اساس بند اعلام شده توسط شورای عالی امنیت ملی، باید تعامل و همکاری وزارت خارجه مراعات می‌شده است. ربیعی همچنین اظهار داشت شواهد نشان می‌دهد این بند رعایت نشده است.
سخنگوی دولت همچنین تاکید کرد رییس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی، پس از مصوبه شورای عالی، دیگر هیچ اطلاعی از فرآیند این ماجرا و تصمیمات دبیرخانه نداشته و وزیر خارجه هم گفته است که با وی تعاملی نشده است.
ربیعی همچنین اظهارات دبیرخانه در این خصوص که مصوبه زیان خاصی به مسائل ملی ایجاد نمی‌کند، را مورد انتقاد قرار داد و یادآور شد دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به این اظهار نظر توجه نکرده که سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه به عنوان متصدیان امر طرح مجلس را به زیان منافع ملی تشخیص داده‌اند.
ربیعی افزود مجموعه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی زیر مجموعه رئیس شورای عالی امنیت ملی است و همه باید تلاش کنند تا نهادهای ملی ایران با قوت به کار خود انجام دهند.
تصویب سریع این مصوبه توسط مجلس و تایید سریع ان توسط شورای نگهبان نه تنها موجب خشنودی گروه‌های تندرو در ایران شده بود، بلکه اقدام دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در تایید مجلس در خصوص هماهنگی با شورا را مورد ستایش قرار داده بودند.این نشان میدهد دبیرخانه شورای امنیت به دستور رهبر رفتار میکند و رییس جمهور را کاملا دور زده است .