حسن روحانی و ادعای پیروزی مقاومت اقتصادی

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز سه‌شنبه در جلسه ستاد اقتصادی به مقاومت اقتصاد کشور در مقابل تکانه‌های شدید تحریمی اشاره کرد و خاطرنشان کرد که این مقاومت به دلیل سرمایه‌گذاری‌هایی که در تقویت و توسعه زیرساخت‌ها انجام شده امکان‌پذیر شده است.
وی افزود پس از مشکلاتی که اقتصاد ایران در سال‌های ۹۷ و ۹۸ با آن مواجه بوده است، توانسته است که در آستانه‌ی بازگشت به مسیر ثبات و رشد قرار بگیرد.
رئیس جمهور به شوک کرونا به اقتصاد کشور اشاره کرد و اظهار داشت آثار این شوک که به اقتصاد کشور وارد شد، اجازه نداد که مردم آثار این بهبود اقتصادی را حس کنند. وی افزود در پی 9 ماه مقاومت در برابر ضربه مضاعف کرونا، در حال حاضر اقتصاد کشور مجددا در آستانه ثبات و رشد قرار گرفته است.
مشخص نیست که حسن روحانی بر اساس کدام آمار و اطلاعات چنین اطلاعات غلطی را به عنوان دستاوردهای اقتصادی مطرح می‌کند و آنها را به مردم عرضه می‌کند.
در سال اخیر و در پی شیوع کرونا، در کنار پیامدهای ناشی از تحریم‌ها در کشور، تمامی بخش‌های اقتصادی آسیب‌های بسیار سنگین و دشواری را متحمل شده‌اند و به علت تعطیلی‌های پیاپی از یک سو رونق بسیار اندک کسب و کار از سوی دیگر، چه صنایع کوچک و چه صنایع متوسط تقریبا همگی به حالت تعطیل درآمده‌اند و بسیاری از نهادها و موسسات اقتصادی خصوصی حتی توان تامین پایه‌ای ترین نیازهای اقتصادی خود را هم ندارند.
در همان حال صنایع سنگین و بزرگ هم به علت مشکلات فراوان تحریم و همچنین گرانی روز افزون ارز، مشکلات شدیدی را در حوزه‌ی تولید تجربه و تحمل می‌کنند و بسیاری از این کارخانجات یا در معرض تعطیلی هستند، و یا آنکه به سختی در مقابل ورشکستگی مقاومت می‌کنند. در ماه‌های اخیر خالی بودن خزانه موجب شده است تا دولت از طریق فروش اوراق قرضه و همچنین واگذاری سهام شرکت‌های تحت حمایت خود بتواند حداقل بودجه‌ی موردنیاز برای تامین امور جاری دولت را تامین کند و با این وصف حسن روحانی همچنان از رونق اقتصادی در کشور و رشد اقتصادی در کشور صحبت می‌کند.
روحانی در ادامه‌ی اظهاراتش با اشاره به اینکه شیوع کرونا باعث شده است تا موفقیت‌های اقتصادی کشور در مقابله با تحریم آمریکا ملموس نباشد، یادآور شد در شرایط حساس کنونی، کشور نیازمند انسجام و یکپارچگی است. وی افزود بسیاری از بدخواهان از اختلافات درون کشور به نفع خود استفاده می‌کنند و تاکید کرد همه موظف هستند تا آرامش کشور را حفظ و بر وحدت و یکپارچگی تاکید کنند.