اظهارات چالش‌برانگیز محمود احمدی‌نژاد

محمود احمدی نژاد در گفتگو با مهدی نصیری سردبیر سابق روزنامه‌ی تندروی کیهان که اکنون تغییر موضع داده است ،حجاب اجباری را موضوعی وابسته به قانون دانست و با بیان اینکه قانون یک قرارداد اجتماعی است که مجلس آن را تایید می‌کند، تلویحا وجه شریعت بودن آن را نادیده گرفته است و با بیان این موضوع که اراده و خواست مردم باید در تشکیل مجلس و تصمیمات آن دخالت داشته باشد، اظهار داشت وقتی قانونی توسط مجلس گذاشته می شود، اگر اکثریت جامعه آن را قبول نداشته باشد، مجلس نمی‌تواند بگوید آن را به هر قیمتی اعمال می‌کند.
وی با بیان اینکه اگر مجلس به زور بخواهد قانونی را که مورد پذیرش اکثریت مردم نیست اجرا کند، مشروعیت خود را از دست داده است، اظهار داشت نماینده مجلس نمی‌تواندخلاف خواست کسی که او را تعیین کرده، عمل کند.
وی در تاکید بر این بحث نیز خاطرنشان کرده است که فقها حق ندارند دین تعیین کنند. احمدی‌نژاد همچنین اظهار داشته است اگر حکومت به هزار اشتباه و انحراف بیفتد، مردم حق دارند بگویند اشتباه کرده است.‌ وی همچنین گفته است اگر مردم حق چنین اظهارنظری نداشته باشند، به معنی دیکتاتوری است.
وی همچنین استدلال در این خصوص که حاکمیت باید بر اساس اسلام باشد و بر همین اساس باید قوانین اسلامی من‌جمله حجاب اجرا شود را بی‌پایه و سست خواند و اظهار داشت اینکه حکومت اسلامی بخواهد بر پایه حاکمیت اسلامی حجاب را الزامی کند، استدلالی سست و بی‌اساس است.
وی اظهار داشت افراد حق دارند که بگویند جمهوری اسلامی به شکلی که قبلا عده‌ای رای داده و آن را پذیرفته‌اند را قبول نکند و اعلام کند که این نوع جمهوری اسلامی با این ویژگی‌ها را نمی‌پذیرد.
وی در عین حال با تاکید بر اینکه قانون پوشش در ایران باید با خواست اکثریت مردم منطبق باشد، خاطرنشان کرده است نظر علی خامنه‌ای هم نمی‌تواند مانع از بیان نظرهای دیگر درباره حجاب اجباری در ایران شود.
اظهارات انتقادی و مناقشه‌برانگیز محمود احمدی نژاد اولین بار نیست که اصول و بنیادهای اساسی جمهوری اسلامی را به چالش می‌کشد، آن هم در شرایطی که خامنه‌ای با بیان این موضوع که نظرش به نظرات احمدی نژاد نزدیک تراست، پیش از این تفکرات و ایدئولوژی احمدی نژاد را تایید کرده و بر آن صحه گذاشته بود.
احمدی نژاد تاکنون بارها با زیر سوال بردن اصول و مبانی بنیادی جمهوری اسلامی، در جایگاه اپوزوسیون جمهوری اسلامی تندترین انتقادها را در قبال جمهوری اسلامی عنوان کرده و جمهوری اسلامی و بسیاری از حامیان پیشین خود را واداشته که با طرح این چالش‌ها توسط وی، از او برائت جویند.
بنظر میرسد احمدی نژاد فعالیت رسانه ای خود را بخاطر انتخابات ریاست جمهوری شدت بخشیده است هرچند احتمال تایید او توسط شورای نگهبان عملا منتفی است .