رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و تاکید بر نقش اندک تحریم بر مشکلات کنونی کشور

علیرضا زاکانی نماینده مردم قم و رییس مرکز پژوهشهای مجلس در نشست مجازی با اعضای بسیج دانشجویی کهگیلویه و بویر احمد از مدیریت بحران کرونا انتقاد کرد و مدعی شد که تحریمها نقشی در بحران کنونی نداردند و عمده مشکلات به مدیریت داخلی برمیگردد. وی گفت جبهه مقابل ارزش‌های انقلابی منحصر به یک فرد یا گروه سیاسی نیست، بلکه این جبهه متشکل از قدرت و ثروت است، که برای در قدرت ماندن حاضر هستند ثروت و اندوخته خود را صرف کنند. وی افزود پشت این لایه امنیتی، سرویس‌های جاسوسی بیگانه قرار دارند، که از ابزار فکری، وادادگی غربی، فضای مجازی، اطلاعات و پول بهره‌مند هستند، و تمام مشکلات اقتصادی، فساد امروز به این موارد بر‌می‌گردد، باید در جهت اصلاح آن گام‌های موثری برداشته‌ شود.
وی گفت برای عبور از مشکلات کنونی باید به مدیریت با اندیشه انقلابی و توزیع عادلانه ثروت و امکانات در جامعه توجه کرد. زاکانی در ادامه با تاکید بر اینکه انقلاب باعث تحول سیاسی در جامعه شد، گفت ‌متاسفانه در فرهنگ و اجتماع ما تحولی ایجاد نشد، و همین باعث شد که در حال حاضر همان تحول سیاسی ایجاد شده، نیز رو به زوال در حرکت باشد. وی دلیل اصلی چنین معضلاتی را ضعف مدیریت داخلی دانست و افزود در حال حاضر مشکلات اصلی ما مسئله مدیریت در داخل است و شاید یک دهم از مشکلات ما مربوط به تحریم‌ها و یا فشار‌های خارجی است.وی گفت بی‌توجهی مسئولان و استفاده ناصحیح از ظرفیت‌های داخلی، باعث ایجاد مشکلات عدیده در درون جامعه ما است.
وی در مورد مدیریت کرونا گفت از همان ابتدا مدیریت موضوع کرونا به صورت‌ متمرکز به وزارت بهداشت واگذار‌ ‌و این موضوع صرفاً یک مسئله بهداشتی تلقی شد.اما متاسفانه بعد از مدتی آثار مدیریت نامطلوب خود را نشان داد، در حالی‌که موضوع کرونا فقط یک مسئله بهداشتی نیست و به همه مسائل اعم از اجتماعی و فرهنگی، مرتبط است و اگر فقط به عنوان یک مسئله بهداشتی تلقی شود، نمی‌توانیم به درستی این پاندمی را کنترل کنیم.
علیرضا زاکانی که روابط نزدیکی با نهاد رهبری دارد سعی میکند که نقش تحریمها را کمرنگ جلوه دهد تا مواضع آیت االه خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی را که نقش اصلی رادر افزایش تنش در سیاست خارجی داشته و مسئولییتش را در بوجود امدن وضعیت کنونی کمرنگ جلوه دهد . علاوه براین دولت محبوب رهبر یعنی احمدی نژاد یکی از فجایع مدیریتی و فساد را در ایران رقم زده است . که از لحاظ حقوقی نیز مسئولییت ان بخاطر حمایتهای گسترده رهبر از او به حساب رهبری نظام نوشته میشود .