پیشنهاد روحانی، بازگشت ایران و آمریکا به یک روز قبل از به قدرت رسیدن ترامپ

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت بار دیگر از پیروزی ملت ایران در جنگ با ترامپ اشاره کرده و گفت در جنگ سه‌ساله علیه ایران، ملت ایران تنها بوده و هیچکس به مردم ایران کمک نکرده است. وی در همین راستا از مردم، کارگران، کشاورزان، صادرکنندگان و تلاشگران تولید به عنوان سربازان خط مقدم جبهه اقتصاد، به خاطر مقاومت و ایستادگی در مقابل فشارهای ترامپ قدردانی کرد.وی ضمن اشاره به پایان دوران ترامپ و جنایت‌های او علیه ملت ایران، وی را فردی معرفی کرد که بدترین جنایت‌ها را در تاریخ آمریکا نسبت به ملت ایران و فلسطین و دیگر ملت‌ها انجام داد. روحانی همچنین شکست ترامپ در انتخابات را بخاطر شکست او در مجامع بین‌المللی، حقوقی، اخلاقی، و افکارهای عمومی جهان و افکار عمومی ملت آمریکا دانست.
روحانی در ادامه ضمن اشاره به مخالفت امریکا با اقدام صندوق بین‌المللی پول برای پرداخت 5 میلیارد دلار برای مسایل پزشکی و مقابله با کرونا به ایران، یادآور شد ترامپ نسبت به ملت ایران اقدامات ضدانسانی، تروریستی و سبعانه‌ای را حتی در دوران کرونا انجام داده است.
وی همچنین با ابراز خشنودی از اینکه شر ترامپ از سر مردم آمریکا و مردم منطقه پاک شده است، افزود دلیل شکست ترامپ سیاست‌های غلط خارجی، بهداشتی، اقدام نژادپرستانه و غیرقابل اعتماد بودن او بوده است.
در روزهای پس از پیروزی بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید امریکا، حسن روحانی بارها به صراحت خشنودی خود را از انتخاب بایدن و عدم انتخاب ترامپ بیان کرده و به وضوح آشکار است که حسن روحانی امیدوار است که بتواند از فرصت کوتاه حضور بایدن در کاخ سفید،‌پرونده‌ هشت ساله‌ی ریاست جمهوری خود را با موفقیت به اتمام برساند و تلاشی هرچند محدود برای رفع تحریم‌ها داشته باشد و دولت را با لغو نسبی تحریم‌ها ترک کند و دولت خود را در این خصوص دارای موفقیت نسبی نشان دهد.
این در حالی است که مخالفان مذاکره با امریکا و همچنین مخالفان با لغو تحریم‌ها،‌ تمام تلاش خود را می‌کنند تا حسن روحانی دولت را در سخت‌ترین شرایط اقتصادی ترک کند تا بتوانند برای سال‌ها ناموفق بودن دولت وی و همچنین اصلاحات را در مدیریت اقتصادی کشور، به جامعه گوشزد کنند.
حسن روحانی در ادامه‌ی سخنانش خطاب به دولت امریکا یادآور شد دولت آتی آمریکا باید اقدامات بزرگی را انجام دهد تا بتواند اشتباهات گذشته و اقداماتی که چهره آمریکا را تخریب کرده، جبران کند. وی همچنین ابراز امیدواری کرد دولت آینده آمریکا در اولین قدم‌های خود با صراحت سیاست‌های ترامپ را نسبت به ایران و نیز اقدامات ضد حقوق بشری و تروریستی او را محکوم و سیاست‌های نادرستی را که دولت قبلی در طول 4 سال اعمال کرده است، جبران کند.
وی خاطرنشان کرد سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در این خصوص کاملاً روشن است و اظهار داشت سیاست جمهوری اسلامی ایران در این خصوص، تعهد در برابر تعهد، اقدام در برابر اقدام، کاهش تنش در برابر کاهش تنش، احترام در برابر احترام و تعهدات بین‌المللی در برابر تعهدات بین‌المللی است. وی افزود اگر این اراده‌ در حاکمان آینده آمریکا وجود داشته باشد، حل مسأله بین ایران و امریکا بسیار آسان است.
روحانی یادآور شد ایران و آمریکا هر دو می‌توانند تصمیم بگیرند و اعلام کنند که به شرایط 20 ژانویه 2017 برمی‌گردند. وی افزود این اقدام می‌تواند راه‌حل بزرگی برای بسیاری از مسائل و مشکلات باشد و مسیر و شرایط را به کلی تغییر دهد. وی در عین حال خاطرنشان کرد پس از این اقدام می‌توان مراحل بعدی را در بخش‌های مختلف ادامه داد.
اظهارات حسن روحانی در این خصوص و تاکید رئیس جمهور در این راستا که دولت جدید امریکا باید به برجام باز گردد تا جمهوری اسلامی هم به تعهدات پیشین خود در برجام باز گردد،‌ در حالی عنوان می‌شود که رئیس جمهور منتخب امریکا هم شرط بازگشت امریکا به برجام را بازگشت ایران به تعهدات برجامی عنوان کرده و تاکید است در صورتی که ایران به تعهدات خود برگردد و فعالیت‌های خارج از چارچوب برجام خود را متوقف کند، امریکا هم به برجام باز خواهد گشت.
به گفته‌ی برخی ناظران با توجه به تاکید امریکا و ایران بر ضرورت بازگشت طرف مقابل به تعهدات پیشین، به نظر می‌رسد مذاکرات و توافق بین دو کشور را با دشواری و بن‌بست نسبی مواجه سازد. ناظران تاکید دارند اگر تیمی قدرتمند در طرفین مذاکره وجود نداشته باشد،‌بعید است که دو کشور بتوانند به بازگشت همزمان به تعهدات پیشین تن دهند و تاکید هرکدام به بازگشت دیگری به تعهدات پیشین می‌تواند مذاکرات را با بن‌بست جدی مواجه کند.
رئیس جمهور به برنامه‌ریزی دولت بر اساس شرایط سخت اشاره کرد و ضمن اینکه مشکلات مردم را ناشی از فشارهای غیرانسانی و ناحق کاخ سفید دانست، اظهار داشت هر زمان امریکا به تعهدات بین‌المللی برگردد، این شرایط سخت هم عوض خواهد شد.
وی بار دیگر به رشد اقتصادی و پیشرفت ملموس ایران در شاخص‌های مهم اقتصادی در سال‌های پس از برجام اشاره کرد و گفت رشد تولید ناخالص ملی در 3 سال 94 الی 96 ، 4.7 درصد و حدودا سه برابر بیش از ۴۱ سال گذشته بوده است.
رئیس جمهور در ادامه‌ی اظهاراتش از ملت ایران به خاطر رعایت‌های دستورالعمل های پزشکی بویژه در 2 هفته اخیر تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که شرایط کشور در پایان دو هفته شرایط بهتر و مناسب‌تری بشود.
وی افزود برای مقابله با کرونا هیچ راهی جز همکاری و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وجود ندارد و در همان حال بر ضرورت کاهش بیشتر ترددها تاکید و از وزارتخانه‌ها خوست تا به حضور حداقل ضروری کارمندان در ادارات اکتفا کنند.