ظریف و حمایت از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و گفتگوهای بین‌الافغانی

محمد جواد ظریف که در کنفرانس مجازی کمک به افغانستان سخنرانی میکرد از گفتگوی بین الافغانی با حضورگروه طالبان حمایت کرد و خروج نیروهای افغانی را به نفع صلح در افغانستان ارزیابی کرد وی افزود ما به نوبه خود با وجود جنگ اقتصادی امریکا علیه مردم‌مان، از بیش از سه میلیون افغان میزبانی کرده‌ایم و آن‌ها از اقلام غذایی، حمل و نقل و خدمات درمانی یارانه‌ای برخوردار هستند، 470 هزار دانش‌آموز افغان در مدارس ما درس می‌خوانند، بیست و دو هزار دانشجوی افغان در دانشگاه‌های ما مشغول تحصیل هستند وی همچنین با بیان اینکه ما از طریق چابهار، افغانستان را به جهان خارج متصل می‌کنیم. نیروگاه‌های ما برای مردم افغانستان برق تأمین می‌کنند و قادریم در زمینه انرژی اقدامات بسیار بیشتری انجام دهیم. ولی امریکا برای چنین همکاری‌هایی مانع‌تراشی می‌کند.
وی همچنین گفت صحبت کردن از جنگ در افغانستان بیست سال بعد از کنفرانس بن را یک تراژدی بزرگ عنوان کرد و گفت: برای بیش از چهل سال، مردم افغانستان متحمل خونریزی‌هایی بوده‌اند که عمدتا از خارج نشأت گرفته است.ظریف افزود رویکرد نظامی برای ایجاد صلح شکست خورده و حضور نیروهای خارجی به معضلی دیرپا بدل شده است، و تاکید کرد خروج مسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان همراه با انتقال روان و مؤثر وظایف آن‌ها به نیروهای امنیتی افغانستان گامی در جهت صلح پایدار خواهد بود.
وی تاکید کرد که ایران همواره از گفت‌وگوهای بین‌الاافغانی که تحت اختیار و رهبری خود افغان‌ها انجام شود، حمایت کرده است. این گفت‌وگوها باید طالبان را نیز شامل شده و ضمنا دستاوردهای پس از ۲۰۰۱ را حفظ کند قانون اساسی دموکراتیک، حق مردم برای تعیین سرنوشت خود، حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی، حقوق زنان و مبارزه با تروریسم. وی افزود سازمان ملل متحد باید در تسهیل گفت‌وگوهای بین‌الاافغانی نقشی محوری داشته باشد و ایران برای همکاری آمادگی دارد.ظریف گفت همه ما می‌دانیم که فقر و بیکاری زمینی حاصلخیز برای افراط‌گرایی، تروریسم و قاچاق مواد مخدر مهیا کرده است. مادامی که افغان‌ها برای ادامه حیات خود با دشواری روبرو باشند، صلح پایدار نخواهد ماند..
سخنان ظریف در مورد ایجاد ثبات در افغانستان با خروج نیروهای خارجی درحالی بیان میشود که در صورت خروج نیروهای خارجی از افغانستان این کشور به تصرف طالبان و دیگر نیروهای تروریستی افغانستان مانند القاعده افغانستان در خواهد امد و مشکلات جدی برای مرزهای ایران فراهم خواهند کرد