نمایندگان کنگره امریکا و اعلام فروش هواپیمای اف 35 به امارات متحده عربی

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع آگاه کاخ سفید قصد فروش 50 جنگنده اف 35 به امارات را دارد و واشنگتن و ابوظبی امیدوار هستند که پیش از دوم دسامبر آینده به عنوان روز ملی این کشور، قرارداد را نهایی کنند.
این در حالی است که کمیته های روابط خارجی در دو مجلس کنگره آمریکا یعنی سنا با اکثریت جمهوری خواه و نمایندگان با اکثریت دمکرات، قرارداد فروش جنگنده های مذکور به امارات را بررسی خواهند کرد و از توانایی لازم برای جلوگیری از نهایی شدن آن برخوردار هستند.
در این میان الیوت انگل رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روزپنج شنبه اعلام کرد که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور، به کنگره اطلاع داده که با قرارداد فروش جنگنده های پیشرفته و چند منظوره اف-35 ساخت شرکت لاکهید مارتین به امارات موافق است.
این عضو دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا در این باره تاکید کرد که فروش جنگنده ها به امارات می تواند باعث تغییر نظامی بزرگی در منطقه خلیج فارس شود وبر توازن نظامی میان اسراییل و کشورهای منطقه تاثیر بگذارد.انگل در ادامه افزود صادرات این جنگنده نیازمند تفکر دقیق است و کنگره نیز باید همه پیامدهای آن را تجزیه و تحلیل کند؛ شتابزدگی در انجام چنین فرآیند فروشی به نفع هیچ کسی نیست.
در همین حال، یک مسئول در وزارت امور خارجه آمریکا ضمن خودداری از تایید قرارداد فروش جنگنده ها به امارات، تاکید کرد که این وزارتخانه در رابطه با ابلاغیه های ارسالی به کنگره اظهار نظر نمی کند.
یادآور می شود که اسراییل همواره مخالف اقدام واشنگتن در فروش جنگنده های پیشرفته به کشورهای عربی بوده ولی نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در این مورد مخالفتش را کنار گذاشته است