تحریم‌های جدید امریکا علیه وزارت نفت و واکنش‌ها در ایران

به گزارش رویترز وزارت خزانه داری امریکا در تحریمهایی که مبنای اجرایی ان مقابله با تروریسم است وزارت نفت ایران، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفت‌کش ایران را به دلیل حمایت مالی آنها از نهاد تحریم‌شده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تحریم کردعلاوه بر وزارت نفت و مجموعه هایش چند فرد حقوقی از جمله وزیر نفت ایران را که قبلا تحت مقابله با برنامه هسته ای تحریم شده بودند اکنون تحت عنوان مقابله با تروریسم مورد تحریم قرار دادند تا کار خروج از تحریمها و باز گشت به برجام در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری بسیار مشکل و ناممکن گردد
استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت رژیم ایران از بخش نفتی برای تامین مالی فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استفاده می‌کند. رژیم ایران همچنان حمایت از نهادهای تروریستی و برنامه‌ هسته‌ایش را بر نیازهای مردم ایران مقدم می‌داند.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، هم با صدور بیانیه‌ای گفت ایالات متحده امروز مطابق فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ چندین نهاد دولتی ایران و شرکت‌های دولتی فعال در بخش انرژی ایران را، که از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت مالی کرده‌اند، تحریم می‌کند.
وی افزود این افزایش تحریم‌‌ها گامی مهم در کارزار فشار حداکثری برای محدود کردن توانایی رژیم ایران برای تهدید کردن همسایگانش و بی‌ثبات کردن خاورمیانه است.وی گفت رژیم ایران به جای بهبود بخشیدن به شرایط مردم ایران، از نفت خود برای تأمین هزینه ماجراجویی‌های بی‌ثبات‌کننده سپاه استفاده می‌کند.
بنا بر بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، علی‌اکبر پورابراهیم مدیر عامل شرکت نفت‌ایران در سوئیس که زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است، بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی، مسعود کرباسیان مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، نصرالله سردشتی رئیس شرکت ملی نفتکش ایران، علیرضا صادق آبادی مدیر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، و بهزاد محمدی، مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی ایران توسط وزارت خزانه‌داری تحریم شدند.
الیوت آبرامز نماینده ویژه دولت امریکا در مورد ایران نیز در گفت و گویی گفت ‌آن‌هایی که باوردارند بایدن نامزد حزب دموکرات درصورت پیروزی در انتخابات و شروع ریاست جمهوری در ماه ژانویه و در روز دوم یا سوم تحریم‌ها را کنار می‌زند، در‌می‌یابند که حتی اگر بخواهند، امکان‌پذیر نخواهدبود.او گفت اگر دولت بايدن سر كار بيايد، اميدوار است كه از اهرم قدرتمندی که حالا ایالات متحده در قبال رژیم ایران دارد، استفاده کند.وی گفت اما اگر پرزیدنت ترامپ برنده شده و دور دوم ریاست جمهوری خود را شروع کند، او باور دارد که به دلیل فشار اقتصادی که در سال‌های اخیر از سوی کاخ سفید بر تهران اعمال شده، ایران سر میز مذاکره خواهد آمد.آقای آبرامز گفت رژیم با چالش‌های بسیار بزرگی مواجه است، ارزش ریال در حال سقوط است رژیم می‌داند که اگر انتخابات آزاد برگزار کند، شانسی برای ماندن سرکار ندارد و هم می‌داند که نمی‌تواند چهار سال دیگر از این نوع تحریم‌هایی که ما اعمال کرده‌ایم را تحمل کند. آن‌ها مجبور به مذاکره خواهند بود.
در این میان بدنبال اعلام این تحریمها بیژن زنگنه پس از تحریم از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در تویتی نوشت تحریم من و همکارانم واکنش منفعلانه به شکست سیاست واشنگتن برای به صفر رساندن صادرات نفت است. دوران یکجانبه‌گرایی در جهان به پایان رسیده است. صنعت نفت ایران از پا نخواهد نشست. هیچ دارایی هم در خارج از ایران ندارم که شامل تحریم شود.جان و مال و آبرویم فدای ایران.
جواد ظریف وزیر خارجه نیز بدنبال سخنان رابرت ابراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که گفته بود که امریکا تاکنون تحریم‌های زیادی علیه ایران و روسیه اعمال کرده است و گزینه‌های کمتری برای محدودیت‌های جدید علیه این دو کشور در اختیار دارد روز دوشنبه در توییتی نوشت مشاور امنیت ملی آمریکا، رابرت اُبراین، پذیرفته که ایالات متحده از توانایی تحریمی خود برای تحمیل درد بیشتر به مردم ایران بیش از حد استفاده کرده است. زمان آن فرا رسیده که ایالات متحده اذعان کند که این کشور، معتاد تحریم است. این عادت را از خود دور کنید. جنگ اقتصادی بیشتر علیه ایران برای ایالات متحده، نفوذ کمتر و نه بیشتر به همراه خواهد داشت.
لازم به ذکر است که به نظر اکثر تحلیلگران تحریمهای امریکا هرچند که فشار سنگینی را بر اقتصاد ایران وارد اورده ولی محاسبات امریکا که تصور میکرد که با اعمال تحریمها ایران به میز مذاکره باز خواهد گشت و یا با فروپاشی کامل اقتصادی روبرو خواهد شد محقق نشد واکنون همه چیز در انتظارنتیجه انتخابات هفته اینده امریکا خواهد بود .