روسیه و سیاست تعلیق لغو ویزا با ایران

به گزارش رسانه ها نشست B2B که قرار بود با حضور آژانس‌های گردشگری ایران و روسیه همزمان با سفر وزیر گردشگری ایران به مسکو برگزار شود، لغو شد. این نشست قرار بود هفته گذشته برگزار شود و سپس اعلام شد در سفر دکتر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مسکو انجام خواهد شد که اکنون خبر لغو ان منتشر شده است .
با این حال وزیر میراث‌فرهنگی که قرار بود در سفر به توافق‌نامه لغو روادید گروهی بین دو کشور امضا و اجرایی شود، اینک به همراه هیأت گردشگری در ترکیه به سر می‌برد و درحال دیدار و رایزنی با مقامات گردشگری این کشور است که روسیه، با اوج گرفتن ویروس کرونا اجرای این پروژه را به زمان دیگری موکول کرده و سفر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشورمان به مسکو فعلا لغو شده است.
پیش‌تر مونسان گفته بود که لغو روادید مشمول مسافران انفرادی نمی‌شود، بلکه شامل تور گردشگری است، ولغو روادید در قالب آژانس‌های گردشگری دو کشور برای تورهای ۵ تا ۵۰ نفره به اجرا گذاشته می‌شود.
وی درباره برنامه لغو کامل روادید بین ایران و روسیه گفته فعلاً برنامه‌ای برای لغو ویزای انفرادی میان دو کشور وجود ندارد. طبیعی است که ابتدا منتظر نتیجه تجربه لغو ویزای گروهی باشیم و پس از آن اگر نیازی احساس شد به فکر ویزای انفرادی نیز خواهیم بود که باید از طریق وزارت امور خارجه اقدام شود، اما بخشی که به ما مربوط است موضوع توسعه گردشگری است که بیشتر مربوط به ویزای گروهی و تورهای گردشگری می‌شود.
ویزای گروهی ایران و روسیه قرار بود در سال ۲۰۱۸ لغو شود اما امضای توافق نامه و اجرای آن تا کنون به تعویق افتاده است.بنظر میرسد با توجه به مشکلات اقتصادی ایران و زمینه های رو به افزایش تقاضای پناهندگی از ایران روسیه ترجیح میدهد نسبت به لغو ویزاهای فردی اقدام نکند .
مرزهای روسیه و ایران از زمان شیوع ویروس کرونا کماکان به روی گردشگران دو کشور مسدود است. پروازهایی که بین روسیه و تهران برقرار شده نیز فقط مجاز به جابه‌جایی مسافرانی هستند که اجازه اقامت در این کشورها را دارند.