فراگیر شدن بحران کرونا و اعلام وزیر بهداشت در عدم توانایی مدیریت بحران

در حالی که تعداد مبتلایان به کرونا و تعداد مرگ و میرهای ناشی از کرونا روز به روز در حال افزایش هستند و در همان حال مقام‌های رسمی وزارت بهداشت در ایران بارها اعلام کرده‌اند که آمار واقعی چند برابر بیش از آمار رسمی است که توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود، سعید نمکی وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی با طرح این موضوع که مردم فاصله‌گذاری اجتماعی را مراعات نمی‌کنند، رسما اعلام کرد که وی به عنوان وزیر بهداشت نمی‌تواند این اپیدمی و وضعیت را مدیریت کند و اظهار داشت جمع کردن این وضعیت به اقداماتی بسیار بیشتر نیاز دارد.
اظهارات سعبد نمکی در این خصوص در حالی عنوان می‌شود که از ابتدای شیوع کرونا در کشور، و انتصاب وزیر بهداشت به عنوان رئیس ستاد مقابله با کرونا، وزیر بهداشتی به طور رسمی و به صراحت از طریق رسانه‌ها اعلام کرد که مدیریت کرونا باید صرفا به عهده ستاد مقابله با کرونا و شخص وی باشد. وی اعلام کرده بود که تمامی دستگاه‌های اجرایی باید در خصوص مقابله با کرونا تابع دستورات ستاد مقابله با کرونا باشند و حق برنامه‌ریزی مستقل در این خصوص ندارند. در همان حال، چه رئیس جمهور و چه شخص خامنه‌ای بارها دستورات ستاد مقابله با کرونا و شخص وزیر بهداشت و رئیس ستا مقابله با کرونا را لازم‌الاجرا اعلام کردند و تاکید کردند که تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف به اطاعت از دستورات و برنامه‌ها و پروتکل های بهداشتی‌ای هستند که توسط ستاد مقابله با کرونا و شخص وزیر اعلام می‌شود.
تاکید رئیس ستاد مقابله با کرونا برای تصمیم‌گیری متمرکز در خصوص مقابله با کرونا تا آنجه پیش رفت که وی حتی به مدیران شهری و مدیران استانی و محلی هم که در برخی از استان‌ها در روزهای اول مقابله با کرونا، با اعمال برنامه‌های سختگیرانه و تصمیمات سخت‌گیرانه موفقیت‌های قابل توجهی را در مقابله با کرونا کسب کرده بودند، مجوز تداوم برنامه‌های مقابله با کرونا در سطح محلی را صادر نکرد و برنامه‌هایی که با موفقیت قابل توجهی در برخی از استان‌ها به کنترل نسبی کرونا منجر شده بودند، همگی به شکست انجامید.
در عوض وزیر بهداشت در تمام ماه‌های گذشته به جای ارائه‌ی برنامه‌های دقیق و کاربردی با هدف کنترل شیوع کرونا، به ابراز احساسات شخصی و ابراز ارادت به شخص خامنه‌ای و بیان رابطه‌ی عاشق و معشوقی خود با خامنه‌ای اکتفا کرد و نه تنها به مدیران محلی اجازه‌ی برنامه‌ریزی منسجم در خصوص مقابله با کرونا را صادر نکرد، بلکه خود نیز هیچ برنامه‌ی عملیاتی و کاربردی را برای مقابله با بیماری صادر نکرد.
در همان حال و با وجود مجوز خامنه‌ای به وزیر بهداشت برای تصمیم‌گیری درباره‌ی برگزاری مراسم عزاداری، وی نه تنها برگزاری مراسم مذهبی عزاداری در ماه محرم را که به شیوع گسترده‌ی کرونا در بین عامه مردم انجامید، متوقف نکرد، بلکه هم مجوز این برگزاری‌ها را با استفاده از ماسک صادر کرد و هم آنکه پس از اتمام عزاداری‌ها با وجودی که همه کارشناسان شیوع فراگیر بیماران را هشدار داده بودند، از مداحان به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشکر کرد.
وزیر بهداشت که در اظهارات خود همچنان سفرها را مهم‌ترین عامل در گسترش شیوع کرونا در کشور معرفی می‌کند، از سفرهایی که از جنوب شرق کشور با هدف شمال غربی انجام می‌شود انتقاد کرد و این سفرها را عامل مهمی در انتشار بیماری از شرق به غرب کشور عنوان کرد و اظهار داشت در هیچ کشوری و در هیچ نقطه دنیا اجازه‌ی چنین تخلفی داده نمی‌شود.
نمکی در ادامه به دستگاه‌های مختلف در کشور هشدار داد که در صورتی که عدم توفیق در مدیریت کرونا به عهده‌ی وزارت بهداشت گذاشته شود، دهان خود را باز خواهد کرد و خواهد گفت که چه کسانی در وقوع شرایط فعلی مسئولیت دارند.
وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه باید مکانیزمی برای تست کارگران فصلی فعال شود، به تنگدستی وزارت بهداشت در خریداری دستگاه‌های تشخیصی و ارسال آنها به آذربایجان غربی اشاره کرد و تاکید کرد علاوه بر تست کارگران فصلی باید برای عبور و مرور کامیون‌ها هم تمهیداتی اندیشیده شود.
این اظهارات ریس ستاد مقابله با کرونا در حالی عنوان می‌شود که این خود وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کروناست که باید این تمهیدات ر ا بیندیشد و وزیر باید برنامه‌های اجرایی و عملیاتی خود را در این خصوص معرفی کند، نه اینکه به دیگران پیشنهاد دهد یا توصیه کند که چنین اقداماتی را انجام دهند.
وزیر بهداشت در ادامه‌ی اظهاراتش تهران را منبع ویروس عنوان کرد و با بیان اینکه قدرت سرایت ویروس 10 برابر شده اظهار داشت اپیدمی را نمی‌توان با خواهش جمع کرد.
این همان انتقادی است که بسیاری از کارشناسان و ناظران از ابتدای شیوع کرونا در کشور نسبت به وزیر بهداشت و رئیس ستاد مقابله با کرونا داشته‌آند و بارها تاکید کرده‌اند که وزیر بهداشت به جای خواهش و تمنا باید برنامه‌های عملیاتی و اجرایی لازم برای کنترل بیماری را تدوین کند وبرای عملیاتی شدن آنها تلاش کند، نه اینکه برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی و برای کنترل بیماری به خواهش و تمنا از مردم اکتفا کند.
وی همچنین از این که نیری انتظامی اقدامی برای بستن جاده‌ها و نظارت بر متخلفین و جریمه‌ی آنها نمی‌کند از نیروی انتظامی انتقاد کرد و اظهار داشت وزارت بهداشت نه نیروی کافی در اختیار دارد که بتواند مانع از تجمعات شود یا برای بستن جاده‌ها اقدام کند و نه اینکه این کار از عهده‌ی وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا بر می‌آید.
نمکی در ادامه‌ی اظهاراتش و در حالی که معاون خود او دو روز قبل از نادرست بودن آمار اعلام‌شده‌ی مبتلایان و فوت‌شده‌های کرونا در کشور خبر داده و اعلام کرده است که امار اصلی چندبرابر بیش از امار اعلامی وزارت بهداشت است، اظهار داشت آمار ایران، از شفاف ترین آمارهای کرونا در دنیاست. وی با انتقاد از رسانه‌های خارجی که آمار ایران را نادرست می‌دانند اظهار داشت یکی از شفاف‌ترین آمارهای جهان، آمار جمهوری اسلامی است که تماما قابل دفاع و مبتنی بر مستندات است .