روحانی و هشدار به تداوم حضور دوساله کرونا بر زندگی ایرانیان

در حالی که روز دوشنبه کرونا رکورد مرگ و میر تازه‌ای در ایران از خود به جا گذاشت و با افزایش تعداد رسمی مرگ و میرها به بیش از ۳۵۰ نفر رتبه اول مرگ و میر جهانی را به ایران اختصاص داد، حسن روحانی رئيس جمهور ایران در جلسه مدیران وزارت بهداشت و متخصصان کرونا، با اشاره به اینکه موج مهلکی از این ویروس پیش روی کشور قرار دارد که باید با آن مقابله شود، اظهار داشت باید به این نکته توجه داشت که معلوم نیست که این بیماری تا چه زمانی باید ادامه یابد. وی خطاب به کادر درمانی اظهار داشت مبنا باید این باشد که در سال جاری و سال آینده هم این مشکل همچنان وجود دارد.
این اظهارات حسن روحانی در حالی عنوان می‌شود که وی علاوه بر اینکه تاکنون بارها از عادی شدن زندگی در ایران صحبت کرده و بر اینکه به زودی موج کرونا در ایران پشت سر گذاشته خواهد شد صحبت کرده است، هیچ دستور خاصی در خصوص اینکه چه اقداماتی باید انجام شود تا از شدت شیوع کرونا در کشور کاسته شود، صادر نکرده است.
زندگی عادی و شبیه وضعیت بدون کرونا در ایران همچنان ادامه دارد و رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی در کشور، به جای آنکه شرایط را برای انجام اقدامات اجرایی برای کاهش شیوع کرونا و شدت ابتلا به کرونا در کشور فراهم سازد،‌به توصیه‌های اخلاقی و حتی به تازگی توصیه‌ای پزشکی در این خصوص، که در تخصص وی نیست، روی آورده است.
وی بار دیگر بر ضرورت تغییر در سبک زندگی برای مبارزه با کرونا تاکید کرد و با بیان اینکه برای مقابله با این بیماری باید سبک زندگی را تغییر داد، تاکید کرد همه باید باور کنند که شرایط زندگی در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ با سال‌های پیش یکسان نیست.
وی همچنین با اشاره به اینکه مردم باید قبول کنند که امکان برگزاری برنامه‌های گروهی به سبک و سیاق قبلی امکان‌پذیر نیست، اظهار داشت همه برنامه‌ها باید تغییر کند و همه باید توجه داشته باشند که مانند سابق دیگر نمی‌توانند به سفر، عزاداری یا مهمانی بروند.
وی همچنین بر ضرورت افزایش خدمات الکترونیکی تاکید کرد و با بیان این موضوع که دستگاه‌های دولتی برای احضار افراد به اداره باید جریمه شوند گفت همه دستگاه‌های دولتی باید خدمات خود را الکترونیکی و غیرحضوری ارائه کنند.
این اظهارات حسن روحانی در حالی عنوان می‌شود که حتی در وضعیت فعلی و با وجود شیوع کرونا نیز بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها و حتی شرکت‌های دولتی نیز از ارائه‌ی خدمات به صورت الکترونیکی خودداری می‌کنند و علاوه بر این در مقابل دورکاری کارمندان نیز مقاومت زیادی همچنان در کشور وجود دارد و بسیاری از کارمندان چه در حوزه‌ی خصوصی و چه دولتی همچنان ملزم به حضور فیزیکی در محل کار هستند.
روحانی همچنین به ضرورت قانع کردن مردم در این خصوص اشاره کرد و با اشاره به اینکه در ایران در مقابله با کرونا، دین، علم، تخصص، مناسک دینی و امور بهداشتی در کنار هم قرار گرفتند، ‌این همصدایی را از نقاط قوت کشور در مبارزه با شیوع بیماری کرونا دانست و اظهار داشت اگر مراجع و رهبری به ستاد ملی کرونا کمک نمی‌کردند، مشکلات زیادی پیدا می‌شد.
حسن روحانی در حالی از وجود هم‌صدایی علم و دین در کشور در مقابله با کرونا صحبت می‌کند که به گفته‌ی متخصصان شدت یافتن اخیر بیماری در ایران ناشی از ناهماهنگی گروه‌های مذهبی با پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم است که به این موج گسترده و فراگیر بیماری در ایران انجامیده و به حرکت دومینویی خود روز به روز هم بر تعداد بیماران اضافه می‌کند.
اقدام به برگزاری مجالس عزاداری که به این موج گسترده‌ی ابتلا به بیماری در کشور انجامیده است، در حالی صورت گرفت و هیچ محدودیت و ممنوعیتی هم از جانب دولت برای محدود کردن برگزاری این مراسم صورت نپذیرفت
پیش از آغاز ماه محرم تمامی کارشناسان و متخصصان بر ضرورت توقف هرگونه برنامه‌ی عزاداری در کشور، حتی با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرده بودند و تمامی کارشناسان تاکید کرده بودند که برگزاری این مجالس کرونا را با موج گسترده‌ی شیوع و ابتلا در کشور روبرو خواهد ساخت.
روحانی در ادامه‌ی اظهاراتش متخصصان علوم پزشکی کشور را متهم کرد که با ادبیات واحد با مردم صحبت نمی‌کنند. وی افزود متخصصان پزشکی باید توجه کنند که ضمن هشدار به مردم و بیان عواقب بیماری کرونا، نباید ترس و واهمه ایجاد کنند.
وی اظهار داشت اگر هشدارها بی‌رویه به مردم داده شود، ممکن است این هشدارها برای مردم عادی شوند. وی افزود مردم باید بدانند وضع جریمه برای کمک به آنهاست.
رئيس جمهور همچنین با اشاره به اینکه دولت برای گرفتن جریمه از مردم کیسه ندوخته است، ‌اظهار داشت منظور از وضع جریمه این این است که مردم بدانند و بپذیرند که شرایط امروز کشور با دیروز متفاوت است و این شرایط ممکن است تا ماه‌ها ادامه داشته باشد.
وی همچنین نوع و نحوه تغذیه، روحیه و ورزش را در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا موثر دانست و با تاکید بر ضرورت تغذیه مناسب اظهار داشت عوامل موثر برای پیشگیری باید رعایت شود تا کمتر مبتلا شوند.
اظهارات حسن روحانی در خصوص ضرورت تغذیه مناسب برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در حالی عنوان می‌شود که به علت تورم بی‌سابقه‌ای که در کشور وجود دارد و گرانی افسار گسیخته در کشور بسیاری از مردم به حداقل‌های تغذیه‌ای هم دسترسی ندارند و گرانی روزشمار و لحظه‌شمار که در بازار مواد غذایی ایجاد شده است بسیاری از خاواده‌ها را از تامین حداقل‌های تغذیه‌آی محروم کرده است و حتی طبقات متوسط و طبقات بالای جامعه به راحتی امکان تهیه مواد غذایی مورد نیاز و ضروری خود را ندارند، چه رسد به اینکه با بهبود تغذیه تکمیلی بخواهند با ابتلا به بیماری کرونا مقابله کنند.
در عین حال تاکید رئيس جمهور بر ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و نیز استفاده از ماسک به عنوان راه‌های اصلی مقابله با ابتلا به کرونا در حالی عنوان می‌شود که بسیاری از متخصصان با توجه به تجربه مقابله با کرونا در دیگر کشورها، شناسایی افراد بیمار، و قرنطینه‌ی کامل بیماران و همچنین افزایش روندهای تشخیصی بیماری و شناایی هرچه بیشتر بیماران را از مهم‌ترین راهکارها برای توقف زنجیره‌ی ابتلا بیماری عنوان کرده و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین استفاده از ماسک را در کنار تقویت روند شناسایی بیماران با اهمیت می‌‌دانند. اقدامی که در ایران به علت محدود بودن امکانات تشخیصی تقریبا انجام نمی شود و حتی بیماران قطعی هم کمتر امکان استفاده از تست‌های تشخیص قطعی و قرنطینه کامل را پیدا می‌کنند.