تداوم بحران تلفات رو به تصاعد کرونا

در حالی که سخنگوی وزارت بهداشت روز یک شنبه بار دیگر از ابتلای بیش از ۳۸۰۰ بیمار جدید به کرونا خبر داده و آمار رسمی فو‌ت‌شده‌های کرونا همچنان بالای ۲۵۰ نفر است، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران روز یک‌شنبه با اشاره به اینکه لازم است شهر تهران برای دو هفته به طور کامل تعطیل شود، گفته است، اگر ستاد ملی مقابله با کرونا با تعطیلی شهر تهران موافقت نکند، امکان مقابله با موج سوم کرونا وجود ندارد.
اشاره مقام‌های جمهوری اسلامی در خصوص شیوع موج سوم کرونا در حالی عنوان می‌شود که بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که موج سومی در کاری نیست و ایران مانند دیگر کشورهای جهان موج اول را پشت سر نگذاشته که وارد موج دوم و موج سوم شده باشد و به علت عدم کنترل بیماری در ۸ ماه گذشته در ایران،‌ ایران همچنان در موج اول ابتلا به کرونا قرار دارد و به جز زمان کوتاهی که تعداد فوتی‌ها به کمتر از ۵۰ نفر رسیده بود، به علت عدم مراقبت‌های بهداشتی و نیز نظلرتی، ایران هیچ‌گاه وارد مرحله کنترل بیماری و عبور از موج اول بیماری نشده است.
رئيس شورای شهر تهران همچنین با ناموفق خواندن اقدامات ستاد مقابله با کرونا در کنترل بیماری، با اشاره به اینکه تعداد فوتی‌های روزانه کرونا به حدود ۳۰۰ نفر و تعداد مبتلایان روزانه به۵ هزارنفر افزایش یافته است، از افزایش تعداد فوتی‌ها در تهران به بیش از ۱۵۰ نفر خبر داده و گفته است برای کنترل این وضعیت باید اقدامات ویژه‌تری انجام داد.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که بنا به گفته مقام‌های رسمی دست‌اندرکار سلامت در ایران، تعداد آمار فوتی‌های ناشی از کرونا و نیز مبتلایان کرونا در ایران بسیار بیش از آمار اعلام‌شده‌ رسمی است و معاون وزیر بهداشت تاکنون بارها اعلام کرده است که این آمار مربوط به موارد تشخیص قطعی کروناست و بسیاری از بیماران و مبتلایان به علت محدودیت‌هایی که در خصوص اقدامات تشخیصی وجود دارد، جزو مبتلایان کرونا با فوتی‌های کرونایی دسته‌بندی نمی‌شوند و جزو آمار هم لحاظ نمی‌شوند.
رئیس شورای شهر تهران همچنین با اشاره به افزایش آلودگی هوا در فصل پاییز به کاهش ایمنی سالمندان، کودکان و میان‌سالان در فصل پاییز اشاره کرده و با بیان اینکه به خاطر شرایط سخت معیشتی مردم از تغذیه مناسب هم برخوردار نیستند، گفته است این شرایط در تشدید احتمال ابتلا تاثیر گذاشته است.
هاشمی همچنین با انتقاد از روسای سه قوه برای متلک گفتن به یکدیگر، از پایین بودن هماهنگی بین قوا به عنوان یکی از محورهای تشدیدکننده‌ی مشکلات یاد کرده و گفته است مسئولین حرف مثبتی هم در این خصوص به مردم نمی‌زنند.
هاشمی همچنین ضمن تاکید بر ضرروت تعطیلی تهران، کاهش فعالیت ها را یکی از عوامل کاهش دهنده‌ی حمل و نقل عمومی عنوان کرده و گفته است این اقدام می‌تواند در کاهش ابتلا نیز تاثیر گذار باشد.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که دولت نه امکان کاهش فعالیت‌ها را دارد و نه اینکه اگر فعالیت‌های مردم را کاهش دهد، ‌امکان جبران خسارت‌های ناشی از آن را دارد. در شرایط فعلی هم بسیاری از مشاغل متوقف شده است و حتی بسیاری از فروشگاه‌ها و مشاغل هم به علت کم بودن مشتری که هم ناشی از محدودیت‌های تحریمی است و هم ناشی از کاهش فاحش قدرت خرید مردم، متوقف شده است و کاهش بیش از این فعالیت‌ها، بحران اقتصادی و زیستی شدیدتری را به مردم تحمیل خواهد کرد که نه مردم توان تحمل آن را دارند و نه دولت توان کاهش بار این فشار اقتصادی بر مردم را. این در حالی است که تمامی استان‌های ایران هم همچنان در وضعیت قرمز، فوق قرمز و هشدار قرار دارند.