رییس کل بانک مرکزی و تاکید برافزایش فشارها بر ایران

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه چهارشنبه هیات دولت عملا گفت که تا سه هفته آینده تا برگزاری انتخابات آمریکا فشارها بر ایران افزایش مییابد ودر عین حال عملا از مسئولییت تنظیم بازارارز و طلا شانه خالی کرد و ریسک بازار را برعهده مردم گذاشت . وی گفت تلاش می‌کنیم وضعیت موجود را به ثبات برسانیم شرایط پیچیده و‌ در حال تغییر است ده‌ها میلیارد دلار از دارایی‌های ما مسدود شده و‌ حتی کشورهایی که با ما روابط خوبی دارند با فشار آمریکا نمی‌توانند با ما همکاری کنند.وی افزودالبته اکنون روزهای آخر رییس جمهور فعلی آمریکاست و قابل پیش‌بینی است که فشارها را بیشتر کند.
وی گفت که در سه هفته آینده فشارها به ایران بیشتر خواهد شد ما به مردم گفته و‌ می‌گوییم ریسک‌بازار ارز بسیار بالا است و ممکن است اتفاقات دیگری رخ دهد. وی همچنین با توجه به سفرش به عراق گفت یکی از کارهای مهم ما مذاکره با کشورهایی بود که پول‌های ما در آنجاست.وی گفت در عراق مذاکراتی انجام دادیم تا بتوانیم از منابع خود که بیش از 5 میلیارد است استفاده کنیم. .
لازم به ذکر است که در حال حاضر با تحریم‌های اولیه و ثانویه‌ای که آمریکا علیه ایران اعمال کرده، حدود 45 میلیارد دلار منابع ارزی ایران در کشورهای دیگر مسدود شده است. چین با بیست میلیارد دلار، هند با هفت میلیارد دلار، کره‌جنوبی با شش میلیارد دلار، عراق با پنج میلیارد دلار و ژاپن با یک و نیم میلیارد دلار، کشورهای بدهکار به ایران به حساب می‌آیند. این در حالیست که تلاشهای حکومت برای آزاد سازی این منابع افزایش یافته است . در این میان موضع گیری همتی نشان میدهد که سیاست حواله کردن امور به قضا و قدر و شانه خالی کردن از بار مسئولییت اکنون به سیاست عام مسئولین ایرانی در امده و هیچکدام نیز حاضر نشدند که در ازای ناتونی در انجام مسئولییت خود استعفا دهند .