وزارت بهداشت و انتقاد از عدم دریافت منابع مالی برای مقابله با کرونا

در حالی که کرونا در شهرهای ایران همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و در بسیاری از شهرهای ایران مردم همچنان محدودیت‌های کرونایی را چندان رعایت نمی‌کنند و زندگی عادی در جریان است، سعید نمکی وزیر بهداشت و رئيس ستاد مقابله با کرونا که بالاترین مقام تصمیم‌گیرنده درباره‌ی محدودیت‌های کرونایی نیز هست، روز چهارشنبه با انتشار یک نوشته احساسی خطاب به سردار قاسم سلیمانی، به مشکلات وزارت بهداشت در مقابله با کرونا اشاره کرد و با بیان این موضوع که از سربازان خود در جبهه سلامت شرمسار است، به فداکاری‌های کادر درمانی در ماه‌های مبارزه با کرونا اشاره کرد و در یک متن احساسی به مشکلات کادر درمان در مقابله با کرونا اشاره کرد.
وی در این نوشته باا شاره به اقدامات کادر درمان در هشت ماه گذشته با بیان این موضوع که بارها گفته است همه‌گیری را نمی‌شود با التماس و تمنا متوقف کرد، چنین اقداماتی را بی‌فایده دانست و اظهار داشت با وجودی که بارها التماس و تمنا و فریاد کرده است که کرونا را نمی‌شود بدون کمک‌های ویژه مهار کرد، اما کسی باور نمی‌کند.
اظهارات سعید نمکی در این خصوص در حالی عنوان می‌شود که خود وی از نخستین روز انتشار خبر شیوه کرونا در کشور به جای تدوین راهبردهای اجرایی و دقیق در این خصوص و به جای وضع محدودیت‌های شدید کرونایی در کشور به خواهش و تمنا در این خصوص اکتفا کرده است و خواهش‌های او از مردم برای رعایت پروتکل‌ها به جای اینکه به عنوان رئيس ستاد مقابله با کرونا اقدام به وضع سخت‌گیری‌های شدید کند، بارها مورد انتقاد قرار گرفته است.
سعید نمکی در بخشی از این یادداشت خطاب به سردار سلیمانی به تخصیص یک میلیارد دلار از صندوق توسعه‌ی ملی برای مقابله با کرونااشاره کرد و با بیان این موضوع که در ماه‌های اخیر ننها بخش کوچکی از آن را دریافت کرده است، از این که کار مهم‌تری وجود ندارد از اینکه این پول در اختیار وزارت درمان قرار نگرفته ابراز ناخرسندی و نارضایتی کرد.
این درخواست نمکی در حالی عنوان می‌شود که از ابتدا هم قرار نبوده است که این یک میلیارد دلار به طور کامل در اختیار کادر درمانی قرار بگیرد و برداشت پول از صندوق توسعه‌ی ارزی با هدف تامین نقدینگی برای جبران خسارت‌های ناشی از تعطیلی کرونا در ایران، مورد موافقت خامنه‌ای قرار گرفته است، نه اینکه تماما به کادر درمانی برای تامین کمبودهای این حوزه مورد استفاده قرار بگیرد. ولی به هرحال دولت روحانی سعی کرده این پولها را جاهای دیگری خرج کرده است .
سعبد نمکی در تمام طول مدیریت خود بر کرونا با رویکرد احساسی نسبت به شرایط کرونایی در کشور در موارد متعددی تلاش کرده است با تحریک احساسات عمومی یا مقام‌های سیاسی راهبردهای مقابله‌ای خود را جا بیندازد.
همچنین تملق‌های وی نسبت به خامنه‌ای و اظهارات اخیر او خطاب به خامنه‌ای که در دوره کرونا احساس او از رابطه مرید و مرادی به رابطه‌ی عاشق و معشوقی تغییر یافته است، علاوه بر انکه در روزهای اخیر انتقادهای تندی را به دنبا ل داشته است، نشان‌دهده رویکرد غیر راهبردی و غیر علمی او به موضوع مقابله با کرونا هم هست.
همه اینها در حالی است که ایران با وجود در اختیار داشتن یکی از بهترین کادرهای درمانی در منطقه به علت عدم اتخاذ رویکردها و راهبردهای دقیق و سخت‌گیرانه در مقابله با کرونا یکی از ضعیف‌ترین کشورها در مقابله با کرونا بوده است و تاکنون در عمل هیچ اقدام جدی و سخت‌گیرانه‌ای در مقابله با کرونا توسط وزارت بهداشت و شخص وزیر صورت نگرفته است.
در عین حال این اظهارات وزیر بهداشت در حالی عنوان می‌شود که با شروع ماه محرم وزیر بهداشت به جای اجرای مقررات سخت‌گیرانه در خصوص برگزاری مراسم عزاداری به طرح موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جلوگیری از تشدید کرونا اکتفا کرد و در حالی که تمامی کارشناسان و متخصصان بر ضرورت تعطیلی مراسم عزاداری در ایران تاکید داشتند وزیر بهداشت به ذکر توصیه‌های صوری به مداحان اکتفا کرد و در پایان مراسم هم از انها به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشکر کرد.
در حال حاضر هم با وجود شدت شیوع کرونا در کشور، مراسم عزاداری در بسیاری از شهرها با رعایت کمترین حد پروتکل‌های بهداشتی در حال اجرا است و با وجودی که خامنه‌ای تصمیم‌گیری درباره‌ی شرکت در مراسم عزاداری را به صراحت به عهده وزیر بهداشت قرار داده است و با وجودی که توقف این برنامه‌ها هیچ نیاز به برداشت پول از صندوق توسعه ملی هم نداشته است، محدودیتی از این لحاظ توسط وزیر بهداشت و رئيس ستا مقابله باکرونا وضع نشده است.
در همین حال سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت هم روز چهارشنبه در خصوص آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور، از شناسایی سه هزار و ۶۰۵ بیمار جدید در ۲۴ ساعت اخیر در کشور خبر داده و اظهار داشته است که یک سوم از این تعداد در بیمارستان بستری شده‌اند و تاکید کرده است که تقریبا تمامی استان‌های کشور در وضعیت قرمز یا هشدار قرار دارند