انتقاد مکرون از سیاستهای امریکا علیه ایران در سازمان ملل

به گزارش رویترز امانوئل مکرون در سخنرانی مجازی خود برای مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت کشورش و اتحادیه اروپا با اقدام آمریکا مبنی بر فعال کردن سازوکار بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، همراهی نخواهد کرد. رییس جمهور فرانسه این اقدام یکجانبه آمریکا را راهی برای منزوی کردن شورای امنیت و از میان بردن اتحاد آن دانست؛ وی همچنین اقدامات اخیر آمریکا علیه ایران را عاملی برای افزایش تنش در منطقه حساس خاورمیانه برشمرد.
امانوئل مکرون در عین حال بر لزوم ایجاد چارچوب‌های اضافی برای برخورد با آنچه وی اقدامات مخرب ایران در منطقه و همچنین فعالیت‌های موشکی ایران دانست، تاکید کرد تا جامعه جهانی از پاسخ مناسب به ایران در این دو فعالیت مطمئن شود. مکرون گفت فرانسه به همراه انگلیس و آلمان به دنبال پایبندی حداکثری ایران به تعهداتش در ذیل برجام است و تلاش ایران برای نقض این تعهدات را نخواهد پذیرفت.
به نظر می‌رسد مجمع عمومی سازمان ملل متحد که برای اولین بار بدون حضور فیزیکی رهبران جهان برگزار می‌شود، نشاندهنده شکاف عمیق میان آمریکا و اروپا بر سر ایران است به طوریکه رییس جمهور فرانسه اقدامات یکجانبه آمریکا علیه ایران را راهی برای از میان بردن اتحاد در شورای امنیت سازمان ملل خواند.